Minken är död!!!

Visserligen är rubriken "Minken är död" men det får ändå börja handla om dussinartisten Madonna ( jämfört med Minken alltså).

Fast jag ska inte vara för negativt. Konserten på Ullevi igår var klart över förväntan och dessutom hade vi tur med vädret. Regn före men uppehåll under hela konserten. Fast man kan ju undra över vissa inslag, bla ett märkligt Balkan inslag, ett flertal gitarr solon ( ja, av madonna alltså, nej, hon kan inte spela gitarr....) och ständig falsksång. När tom jag hör att det är falsk, då är det falskt.

Fast dom hade satsat enormt på videoskärmarna. Bland annat var Justin Timberlake med på ett hörn, mycket snyggt gjort.
När jag står där så kommer jag på mig själv med att inte känna någonting alls, helt tomt... Har nog ingen relation till Madonna och hennes musik. OK, Like a prayer är en bra låt, 4 minutes ( även om det känns mer som Justin), Into the groove och några till men dom känns ingenting för mig. Man måste kanske vara kvinna/ tjej för att uppskatta henne fullt ut.





Nu över till väsentligheter, tyvärr tråkiga väsentligheter. Minken är död!!! Willy Deville alltså, huvudman i Mink Deville. Det är musik som berör det. "This must be the night", "Cadillac Walk", "Just to walk that girl home" med mera med mera. USA:s svar på Bryan Ferry ( eller tvärt om kanske), mannen som tog spanska toner blandat med ruffig gatumusik och la ett stort rött hjärta over alltihop.

Jag och en klasskompis var till Stockholm, vi kan inte varit mer än sjutton, aderton år, till en klubb på söder. Minkens enda spelning i Sverige ( tror jag). Började alltid med den instrumentala låten "Harlem Shuffle" ( som jag inte tror finns utgiven). Så coolt.
Så synd när gamla stjärnor glöms bort för sista veckans nya hit wonder.
Dags att gå upp på vinden och hämta de gamla vinylskivorna med Minken och njuta lite.
För er som aldrig har hört så har jag gjort en liten spellista på spotify:

spotify:user:bbergman:playlist:2g00kSvxHf16fGeQKt6QOb


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ha, ha, ha, jag gillar din blogg, har visserligen läst den baklänges. Men jag gillar ditt "gnäll".

Marie

2009-08-10 @ 22:38:20
Postat av: Svanberg Per

...det var jag som var klasskompisen som var med på minkens spelning...och som upplevde samma regn på Ullevi i söndags. Men var är analysen Bergman? hur tomma får recensioner vara? att man kör ett pass med "riktig" musik från Rajastan eller Bukarest (= med ett ursprung och med rötter) är väl en passande pendang till alla videoskärmar och allt förinspelat.

Håller med om att Madonnas gitarrspel inte är lysande...det måste finnas minst 10 miljoner gitarrister som klarat det hon försökte göra bättre...och när hon samtidigt försökte sjunga så blev det en grej för mycket (falsksång) ...fast hon är kvinna.



vi hörs



Per

2009-08-11 @ 09:09:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0