Förkylt för Gävle

Tisdag och förkylningen är inte bättre, humöret i botten och temperaturen på toppen. Perfekt läge att reta upp sig på något och riktigt gnälla till…


Får ha en sympatiblogg istället. Gävle. 856 jobb bort på Ericsson i Gävle. En fabrik till avbockad....hahaha... av Ericsson.
Hur många ytterligare företag och personer är beroende? Måste röra sig om tusentals människor hos transportbolag, lunchrestauranger, tryckerier och allt annat. Bussarna får färre passagerare, taxi färre körningar till Arlanda, dagis färre ungar osv osv osv. Kanske rör sig om  femtusen personer, kanske fler, som är beroende.



Är det nu synd om Gävle? Jag tycker ju inte det. Om man tillverkar saker som tillhör en lite äldre generation av produkter, tillverkningen kostar för mycket, produkterna är för dyra och ingen vill köpa,  då måste man göra nåt. Det kanske tom är så att man haft produktionen kvar för länge och därmed hindrat utvecklingen av alternativ? Vi ska inte tillverka i Sverige, vi ska utveckla.


Fruktansvärt av ledning att gå ut två veckor före jul, riktigt okänsligt. Det kan inte ha kommit som en överraskning att fabriken var hotat, antingen hade man kunnat ta beslutet tidigare eller också vänta med beskedet till efter helgerna. Svagt och kommer att ge Ericsson ett sämre renommé som arbetsgivare.



Kompetensen finns för att hitta nya vägar. Själv tycker jag att Norrköping är ett bra exempel där en gammal industri dog bort men man skapade något nytt kring fabrikerna vid Motala Ström. Om man förlitar sig för länge på det gamla så kommer det förr eller senare att ta slut, lika bra att ta tag i det direkt.


Undrar vad Maudan ( mauderatern som hon kallas på en annan gnällblogg) kommer att kläcka ur sig? Säkert nåt smart som, ”dom kan väl bygga vindkraftverk”. Alla ska bygga vindkraftverk, hela landet kommer att bli täckta av snurror.  ”Min jord snurra på, du är lika värnlös som jag” som det heter i sången. Fast det är väl kanske bra. Man får sätta en snurra på kepsen så man får lite mer energi.


Man behöver verkligen ny energi dagar som denna. Fan vad det är grått. Alla klagar på vädret men ingen gör något åt det, som det heter… Fan vad jag citerar jämnt, vågar väl inte stå för mina egna åsikter kanske. Fast jag brukar ju inte ha så svårt för det…..


Enda åsikter som kommer att uttryckas idag är lite lätt fisande i soffan när jag ligger och kikar på dam-handboll… tänk att man kan bli så sjuk att man ser fram emot en match i den kvinnliga sporten handboll….


Febern måste definitivt ner så snart som det bara går, bra att vara het men 38 grader är för mycket för mig. Om man fick lite högre feber så kanske kreativiteten kom tillbaka…. Lite lätt hallucinering och man skriver en ny Alice i Underlandet… fast hon kanske hallucinerade av andra skäl än förkylning. Det sägs att de flesta stora litterära verk är skrivna under kraftigt drogberoende. Marcel Proust lär ha druckit mängder av Absint ( den riktigt varianten alltså) när han skrev ”På spaningen efter den tid som flytt”. Någon som har läst den? Trodde inte det, själv har jag orkat med första boken på 200 sidor men sen tog det stopp. Försökte mig även på James Joyce Ulysses (hur det nu stavas) men det var helt omöjligt, alldeles för svår för mig. Läser just nu James Ellroys nya men den är riktigt dålig, blev otroligt besviken, för pretentiöst skriven utan någon tydlig handling. Blev väl så när man är framgångsrik i ett koncept att man måste göra något annorlunda.



Rekommenderar dock Michael Connolleys ”Nine dragons” istället. Bosch on a mission….

 


Kommentarer
Postat av: carl-erik johansson

Nu jävlar har du hög feber!!! Jag vet att det är en gnällblogg,men om du tycker det är kvinnligt att ställa sig i vägen för en hårdpumpad boll som kommer farande i 140km/ och avlossas på 6 meters avstånd, då ser jag fram mot att se din beskrivning av att rulla iväg en stort klot mot några STILLASTÅENDE träfigurer?- som för säkerhets skull är placerade 18,29 meter bort, så dom inte skadar tårna på den stackars spelaren när dom ramlar omkull - om han mot förmodan skulle träffa. ;-)

2009-12-11 @ 10:39:15
Postat av: Björn

Du vet tydligen inte hur ont ett skavsår på tummen kan göra. Vad är en handboll i huvudet jämfört med den smärtan?

2009-12-11 @ 19:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0