Insändare och julmat

Men tänk, insändaren kom in i UNT idag, (http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=2-AV_ID=994758,00.html ) skulle kanske ha lagt ner lite mer tid på formuleringarna. Borde väl ha föreslagit att man döpt om Östra ågatan till Bergman gatan. Bergman på Bergman gatan hade varit nåt. Jag har troligtvis Sveriges enda dyslektiske brevbärare och då hade det väl blivit ännu värre. Periodvis får jag alla brev som börjar på berg. Visst är det bra att man får ut handikappade i arbete men det borde finnas gränser. Han blir väl ersatt av någon rullstolsbunden snart.

 

Julmat… julmat…julmat. Tv är helt nerlusad med inslag om julmat. Är det verkligen så gott? Uppenbart inte eftersom nästan alla har varianter på klassiska rätter. Lutfisk för folk som inte gillar lutfisk som han sa i morse på TV4. Varför ska man äta nåt man inte tycker om? Finns så mycket god mat. På jul borde man få äta det man gillar. Ge ungarna ett happy meal så blir dom nöjda. Själv vill jag ha pilgrimsmusslor.

 

Lutfisk är verkligen en äcklig maträtt. Ligger i klass med bruna bönor, blodpudding, pepparrot och koriander. Bruna bönor är värst.. usch och fy. Vilken sorts vin dricker man till bruna bönor… hemmagjort kanske… länge sen man hörde folk skryta om sina hemmagjorda viner nu, skönt att slippa sånt.

 

 

Återkommer med en ingående beskrivning av vad jag har på julbordet lite längre fram. Ingen lutfisk här inte. Lite skinka lär det bli, lite… brysselkål, jag gillar brysselkål. Lax, strömming, sill, prinskorv, köttbullar, lax igen, mer lax, strömming….. men som sagt, recepten kommer.. glömde, omelett, gillar omeletter, ägghalvor, rödbetssallad.. fan, nu börjar jag bli hungrig också. Kanske skulle äta frukost för en gångs skull….. not.

 

 

Fast frukost är överskattat, en skvätt mjölk i kaffet räcker för mig. Det är möjligt att man mår bättre av att äta frukost men jag blir bara trött. Både av att göra och av att äta.

 

Rutinen är likadan varje morgon. Upp, ta tidningen från hallgolvet ( hur klarar sig folk som måste ge sig ut i kylan för att hämta tidningen egentligen ), in på toa, läsa första delen medans man, ja ni vet, sen ut i köket, på med kaffet. Dusch och sen avsluta morgonbestyren med kaffe, andra delen av tidningen samtidigt som man slänger ett getöga på TV4 nyheterna. Har alltid morgontv på när jag gör mig i ordning och då alltid fyran. Klart bäst. Steffo rules.

 

 


Kommentarer
Postat av: jennie

Åh, hur ska jag klara julen utan julmat? Kan du fixa allt en gång till när jag kommer hem? Snälla :)

2009-12-16 @ 19:12:05
Postat av: Anders

Koriander är så där. Övrigt du räknar upp är bland det godaste som finns. Särskillt lutfisk. Tur vi inte ska bo ihop du och jag! Av många skäl..

2009-12-20 @ 20:02:12
Postat av: Björn

Skulle aldrig kunna bo ihop med någon som tycker om lutfisk, även en sån sötnos som dig, fy och usch.....

Annat jag inte gillar är...... fisk med äggsås, lapskojs, kalops ( äkta svensk alltså, brosk, fett och äckel), kokos... allt med kokos, koriander och pepparrot... usch och fy, sniglar är också äckligt, ostron ( välstekta går an...not), engelsk konfekt. Däremot går allt som det är sprit i alldeles utmärkt

2009-12-21 @ 11:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0