Julmat är äckligt... not



Dan före dan före dopparedan. Är det någon som doppar i grytan längre? Vi gjorde det alltid, dock inte jag. Förstod aldrig vitsen med att blöta upp bröd i skinkspad.

 

Överhuvudtaget är jag inte speciellt förtjust i julmat. Viktigast på mitt julbord är laxen, strömmingen och sillen. Hem gravad lax, gärna en rökt också ( i år blir det najadlax), en chiliströmmingslåda, gärna några stekta strömmingsfiler och sen, förståss sill, både vanlig inlagd och matjessill. Förr gjorde mamma alltid ugnsomelett, kanske ska återuppta den traditionen igen igår. Ägghalvor med kaviar. Brysselkål. Sillsallad… fan, nu börjar jag bli hungrig också. Köttbullar till ungarna, prinskorv äter man bara en gång per året numera, i alla fall hos oss, dom ska självfallet vara snyggt klippta. Höll på att glömma Jansson. Janssons frestelse, vilken höjdare.
Hm, får nog ta tillbaka det där jag skrev att jag inte är så förtjust i julmat…..

 

Pilsner och nubbe. Konjak till kaffet… Aladdin askar. Ska vara en röd Aladdin ask till jul eller hur? Minst en. Helst ska man ge varandra varsin så man har över både nyår och trettondagen.  Trisslotter… nån trisslott ska det vara till kaffet. Fast vi har aldrig vunnit nåt vad jag minns. Fast förr eller senare eller hur?

Tänk om man kunde köpa trisslott liknande investeringar i nystartade företag som rent riskkapi
tal? Istället för att pengarna går till staten så går det till nyföretagarfonder där folk med bra idéer, exempelvis i Trollhättan, kunde komma in och få stöd till nödvändiga investeringar. Hm. Rätt bra ide.

Vi behöver onekligen stärka möjligheten att starta företag. Är man arbetslös så vore det väl bättre om man fick stöd att realisera en affärside än hjälp med att skriva CV. Helt meningslös verksamhet som enbart ger jobb till jobbcoacher, märkligt jobb förresten… jobbcoach. Nog om det idag, det är ju i alla fall snart jul.

 

Var ner på stan igår. Man märker verkligen inte mycket av eventuell kris i Sverige. Kassorna ringlar sig långa. Folk som vilda… Fast årets julklapp verkar ingen köpa, extrapris överallt. Märkligt samhälle där man ger varandra spikmattor i present. Vad är det för fel på bakmaskiner? Nåt för Friskis kanske.
Unicefs presenter där man skänker bla avmaskningspiller och pennor till afrika hade varit ett bättre val för årets julklapp. Utsläppsrätter kanske. Nåt man behöver efter en svullig svensk jullunch.

”Släppte du dig?” ”ja, och jag har utsläppsrätt… ” kanske inte.

Man borde bli mer solidarisk. Hörde att huvuddelen av det stödet som vi i-länder ska ge till u-länder för miljöarbetet ska tas från det ordinarie biståndet. Så, vi ger och tar igen.   Nu är det jul så då får vi ge, så tar vi igen det under mellandagsrean kanske. Dopparedagen följs av bytare dagen.

Återkommer imorgon med sista minuten julklappstips och en spellista för er som är trötta på Bjäller fucking klang.

Hörde precis ett svenska band på tv4 nyhetsmorgon, Plan three klart hörvärt. Plan Three – Triggers

 


Kommentarer
Postat av: carl-erik johansson

Ser fram mot dina sista minuten tips. Behöver ett till julklappsbyte max 100 spänn.

Förra året fyllde jag en termos med varm choklad och till det en limpmacka med prickig korv. - så nu behöver jag nå't som toppar detta.-hur svårt de nu kan vara :-)

2009-12-22 @ 19:41:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0