Just did it plus lite nostalgi

Dags för en liten ny tillbakablick. har lovat att skriva seriöst på fredagar, fast en liten tigerhistoria kommer på slutet. En tjejspellista.

 

Hur spenderade man sin barndom? Ibland känns det som man satt i en bil på Gävlevägen hela tiden. Varje fredag upp till Älvkarleö, varje söndag tillbaka. Från början i vår gråa Austin, grålle, upp till Näbben. Numera rivet vilket det nästan borde ha varit redan på den tiden. Vi pratar nu om tidigt sextiotal. Två rum med järnspis, vatten i pump på gården, utedass, riktigt utedass. Jag vägrade. Totalvägrade. Höll mig från fredag till söndag. Lycka var när vi måste åka till Tempo i Skutskär och handla, då var man först i bilen. Tempo i Skutskär lär vara en av de första stormarknaderna i Sverige. Varför man la den i Skutskär är ett mysterium, finns fortfarande kvar.

Vi flyttade sedermera till kuskdelen av förvaltarvillan ett par hundra meter bort. TOALETT!!! Men bara kallvatten, iskallt vatten. Jag och morfar Einar i rummet, mamma och papp i utdragssoffa i köket. Svartvit tv, förståss, medAlias Smith and Jones ( ja ,det var på den tiden….).

Så fort vi kom fram på fredag så drog pappa och mamma ut i skogen och plockade bär, nästan bara hallon, har inget minne av nåt annat ”hallonfallet”. Själv fick man roa sig bäst det gick. Kommer inte ens ihåg vad jag gjorde. Tränade antagligen, slog tennisbollar mot lagårdsväggen.

 

Tur att vi hade så många släktingar som kom och hälsade på eller som vi hälsade på själva. Moster Eva i Snusbäck med sina köttbullsmackor. Grisar i lagården som man födde upp på hushållsavfall och slaktade till jul. Rätt äckligt faktiskt. Syrran lär ha ramlat ner i stian… jag gick inte in om jag slapp.

 

Lustig med mina släktingar. Jag trodde alltid att Moster Eva, Farbror Gustaf med mopeden var min mammas syskon eller i alla fall på nåt sätt den generationen men efterhand började jag förstå att det vara mormors syskon. Mamma vara adopterad men av sin riktiga mammas syster… så släktrelationerna var egentligen konstanta. Märkligt.

 

 

Många namn som dyker upp så här trettio fem år efteråt ( när jag blev lite större så vägrade jag följa med, hade det betydligt bättre hemma). Lizzie och Håkan. Lasse och ?.  ja, sådärja, redan glömt. Moster Eva, Greta, Gustaf osv osv. Gubben vi hyrde av… säkert 95, morfars fiskande, har inget minne av att han fick så mycket, det var väl kanske inte heller poängen med att sitta och meta. Sen kom pappas syskon på att dom också skulle hyra i Älvkarleö, jag tyckte det var kul, då hade vi Harry och Margareta där, Anders, Sven en sommar, tom farmor om jag minns rätt. Kortspel varje kväll, alltid kort med pappas syskon. 25 öres femkort. Grogg, cigaretter och 25 öres femkort.

 

Sen sålda Stora kopparberg alla bostadshus i området och vi ville inte köpa, fast då hade jag slutat åka med för länge sen. Saknade dock all hallonsylt, drottningsylt för att inte tala om alla smultron till jul.

 

Veckans spellista är bara tjejer, fina grejer….
avslutas med den långa versionen av Love to love you baby. Lyssna och njut.


Spellista 4 december en tjejlista

 

 

Tiger tänker. Jag är ju Tiger, världens bästa idrottsman alla kategorier. Jag gör som jag vill. Nu är frun gravid igen, hur fan blev jag gift med en frögurka? Klagar på att jag lägger ifrån mig golfklubborna i huset gör hon också. I need some space!!!

Då Tiger ger sig ut på omvänd tigerjakt. Grrrrrrrr.

” Hej, det är jag som är Tiger”
”Hej, det är jag som är Nasse” säger kvinnan i baren.
”Vill du hänga med på lite snitsat håll-igång?”
”Nöff” sa Tiger.
Efter väl förrättad hålträning, birdie varje gång, sätter Tiger på sig sin Nike t-shirt och tar tigermobilen hem.

Frun i dörren, ”Var har du varit?”
”Squash” säger Tiger, det funkar har jag hört…

Det är nu Tiger gör sitt första misstag…. Han vet inte om att Nikes slogan ändras efter hålträning. Till sin fasa upptäcker Tiger att det inte längre står ”Just do it” på tröjan. Det står:

JUST DID IT

Skamsen och förvirrad springer Tiger iväg, frun efter. ”Nu djävlar ska du få se på bunkerslag”. Tiger in i bilen, kör på vattenposten ( man kan tro att man är i en kalle Anka tidning), frun efter. Slår till, pang, Skriker ”Här kommer det en provisorisk…. ”En till en till en till. Som tolv handikappare tycker Elin att hon har minst femton slag på tiger, bang bang.


Vad lär oss detta? Att squash inte fungerar som ursäkt? Att ränderna aldrig går ut? Att man ska ha klubborna på vinden? Att det fortfarande finns brandposter i USA?

Sett på bil för många år sedan:

"If you think I am a bad driver, you should see me putt"

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0