Kort reflexion över första december

Blir en kortis idag.

Första december, nu är det officiellt vinter, däcken ska byta och klapparna köpas. Fast det regnar ute alltså behöver man inte byta däck, ungarna är stora så det där med klappar är inte lika viktigt antar jag. Jul är inte samma sak om man inte har småbarn, man får vänta med den riktiga julstämningen tills det blir dags för barnbarn.


Första advent i helgen som var. Man har dålig koll på var traditionerna kommer ifrån. Var är det vi firar när det är första advent? Jag har för mig att det var då som de tre vise männen såg stjärnan över Betlehem för första gången och sen gav dom sig av. Fast jag kan ha fel. Vice män förresten, varför kunde dom inte skicka iväg de ordinarie. Myrra och rökelse…. Tror ungarna blir besvikna om dom får doftljus i ljulklapp, det är tanken som räknas.. jaja.


Ullared på tv igår. Ett perfekt program att titta på när man ser sig själv i spegeln, det finns folk som  är fetare, fulare och dummare. Borde finnas gränser. Fast VD:n Boris är en riktigt stjärna, han måste skratta åt folk hela dagarna. 4000 paket bakplåtspapper säljer dom….. per dag! Folk är inte sluga, åker till Ullared för att köpa bakplåtspapper. En av de man intervjuade bakade inte ens, hade en hel låda papper hemma ”det hör till”. Ge pengarna till välgörenhet, en miljard människor svälter och folk köper bakplåtspapper som dom inte behöver.

 

Som sagt, kort blogg idag, återkommer med reflexioner över dagens aktivitet under morgondagen.


Kommentarer
Postat av: Klicken

Min version av de 3 vise män är att de såg stjärnan gå upp den 24:e december, det tog sedan 13 dagar för dem att komma fram med sina "presenter". det är därför vi firar 13 dagen den 6:e januari.

1.a Advent tror jag är den första dagen av kyrkoåret.

2009-12-01 @ 08:07:53
Postat av: Björn

Du har säkert rätt. det innebär att dom hade haft gps så hade dom kanske varit framme en vecka tidigare och då hade trettondagsafton legat i slutet av året vilket i sin tur hade inneburit att jag hade varit född -56 och därmed varit superstjärna i någon idrott.

Sen undrar man ju fortfarande varför dom skicka de vice männen och inte de ordinarie

2009-12-02 @ 13:47:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0