Lite om julen

Sista fredagen före jul, kanske dags att fundera över julen i alla fall.

 

Tänkte skriva lite om julen förr.

När man var liten var ju julen något otroligt stort, kan idag inte riktigt förstå hur man kunde jaga upp sig så mycket. Har inget minne av att det vara några stora julklapp excesser så det kan det knappast ha varit.


Ett av mina första minnen var att jag lyssnade på Nicke Lill-troll och väntade på att tomten skulle komma. Kikade ut genom fönstret från sovrummet ut mot Krongatan. Nicke Lill-Troll gick gatan fram och mätte sig, blev kortare och kortare ju längre han gick och rusade hemåt. Fast han blev självklart inte kortare utan dom mätte i olika längdmått, kommer ihåg att jag tyckte det var kul. Kan idag inte förstå att jag väntade på tomten, insåg tidigt att han inte fanns även om vi hade tomte, tror det var pappa faktiskt, så var det nog.



Kommer ni ihåg alla Kalle snuttar som man sen tog bort? Bambi på hal is. Kalle slåss mot Piff och Puff. Kalle slåss mot myrorna ( med det klassiska krigsropet, Hoola Bandoola.. jodå, bandnamnet kommer därifrån). Alla togs bort för att dom var för elaka eller sadistiska. Vi tålde inte mycket på den tiden.



Kommer ihåg mer från huset i Norby.
Dagen började alltid med att jag fick en morgonpresent, en tradition som jag fört vidare på mina barn, något som höll mig upptagen under dagen. Kommer ihåg att jag fick ett set med passare, linjaler och vinklar, tyckte det var kul. Kl ett kom hela släkten. Harry och Margareta, Ainez och Nisse, farmor, morfar, fler som jag inte kommer ihåg namnen på. Vi var väl minst 15 personer på jullunch. Mamma gjorde väl allt antar jag, inga halvfabrikat där inte.

Kalle kl tre. Sen var det nog lutfisk om jag inte minns fel, först därefter julklappar. Vi delade alltid ut julklapparna rätt sent. Efter julklappsutdelningen så blev det kort, alltid kort när pappas släkt var på besök. Kort, grogg och cigaretter. Hade ingen betydelse att det var jul, kort skulle det spelas. Tjugofemöres femkorts poker, inga tunga bet mao. Man skulle ha både sista sticket och bästa handen då fick man potten, var det ingen som hade det så gick potten vidare. Fruktsoda och bacardi var pappas favorit kommer jag ihåg, rätt slemmigt faktiskt.

Mina egna traditioner har varit klart annorlunda, det blir väl så när man inte bor med barnens mor. Kvällen före julafton har varit den stora kvällen. Klä granen, pynta med farmors alla tomtar, den gamla bonaden på väggen, kyrkan på kistan, det ska vara som förr helt enkelt. Sen vandrade vi ofta iväg och åt tidigt julbord hos en kompis föräldrar, spelade bingolotto, sen hem sent, ungarna somnade, jag slog in julklappar.

Julafton började alltid med julklappsletande. Nåt enkelt som jag gömt på kvällen. Sen jullunch och julklappsutdelning. Förra året var första året utan farfar. Hade han fått bestämma hade vi delat ut julklapparna redan på morgonen. Aladdin askar och trisslotter. Sen promenad till Lena för att lämna ungarna före Kalle. Kalle har nog styrt mångas julscheman under åren.


Senaste åren har Jennie och jag spelat bowling medans Johan har jobbat på bowlinghallen, annorlunda tradition men trevligt. Varför inte göra det man tycker är kul när allt annat redan är fixat. Fast julklappar på julaftonsmorgon ska det vara. Brukar gömma en åt mig själv också, då vet man att man får något man vill ha eller hur?

 

Antar att alla ska pyssla i helgen så jag har gjort en julspellista. Ingen Fairytale of New York, ingen Last Christmans utan bara sånt som inte är helt uttjatat…..

christmas

 


Kommentarer
Postat av: markus

En annan Kalle-klassiker som är borttagen är ju Musses Campingsemester och delen där alla äter majs. Långben blir också sugen på majs och hugger tag i en. Sen är det klippt och Långben sitter helt plötsligt och käkar popcorn. Antar att inte staten Sverige ville att barn skulle göra en Långben och sticka gaffeln i eluttaget för att göra majs till popcorn...

2009-12-21 @ 09:19:10
Postat av: björn

Vore kul om någon kunde lägga upp en alternativ kalle film på youtube med alla bortklippta avsnitt. Mer sadism på jul. Christmassadism

2009-12-21 @ 11:43:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0