Förkyld......

Fredagmorgon, regn förståss, på väg till stockholm. Olidligt att gå upp mitt i natten när det är kolmörkt och dystert. Får se till att sova länge imorgon. Det seriösa blogginlägget kommer på måndag istället, idag blir det vanligt bladder.

 

Visst är det konstigt hur stadsplanerare och politiker tänker. Samma parti som förordar sk förtätning av uppsala är motståndare till att man försöker skapa ett större bilfritt city. Ett av argumenten är att turisterna måste åka bil. Vad har Uppsala för målgrupp när det gäller turister kan man nu undra. Pensionärer och handikappade? Vi får fixa färdtjänst åt dom så vi kan få ett mer människovänligt city.


Pratar vi om stora ytor som spärrar av hela stan? Nix, vi pratar om hundra meter där det redan idag är enkelriktat och i princip enbart bussar kör. Potentialen att skapa ett centrum mer förskjutet ner mot ån är väldigt stor men det verkar inte som man vågar ta beslut att stänga av nödvändiga gator, östra ågatan exempelvis, och det handlar nog enbart om en rädsla att få kritik. Ingen från högersidan som vill gå emot sina bilåkande väljare och vänstersidan har ingen som helst kraft idag.



När jag var liten fanns den nuvarande gågatan inte utan man kunde åka bil till Stora torget. E4:an gick nästan rakt igenom stan via nuvarande kungsgatan. Det var ungefär samma trafikkaos då som nu och skälet är samma som nu, man åker raka vägen mellan två punkter oavsett om det är det mest praktiska.  Nog om det nu.



Är det verkligen virus som gör att man blir förkyld? Jag tror att det är brist på sömn som är huvudorsaken. Har gått upp okristligt ( konstigt uttryck förresten, sover kristna längre?) tidigt flera dagar denna vecka och nu är jag förkyld, hängig, har ont i huvudet och allt annat elände. Man skulle ha trynat längre imorse.. apropå svin alltså. Livet är hårt, grymt sa grisen.



I takt med att temperaturen stiger så sjunker inspirationen. Kommer inte ens på nåt mer att gnälla på. Har snart klarar alla ämne. Kanske skulle gnälla på att för få läser min blogg men dom som jag vill berätta det för är väl dom som inte läser, ni som läser detta läser ju detta… det där blev knepigt.



Första filmen jag såg, tror jag, var Dr Jäkel och Mr Hyde med Jerry Lewis ( the nutty professor) och det är fortfarande min favoritkomedi men den konkurrerar nu med den helt sanslösa ungdomskomedin Superbad..



 I am McLovin….. klassisk fras. Rekommenderas som helg underhållning….




Spellistan idag blir en hel skiva. Verkar som väldigt få har upptäckt bandet Bright Eyes.

Bright Eyes – Cassadaga

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0