Lite om språket och självförbättring

Ingen måndag tjat idag. Det är måndag och det är bara att leva med det.

Idag handlar det om att man måste försöka förbättra sig själv oavsett hur gammal eller bra man är. Man behöver inte bli nån Gandhi eller Moder Teresa och älska alla människor men man kan försöka börja i det lilla, börja använda språket på ett mer eftertänksamt sätt är inte så himla svårt.


I våras retade jag upp mig på en person som under ett möte hela tiden besvarade alla deltagares yttranden med   ”jag vet”. Började notera antal gånger men slutade räkna vid tio. När jag sen kom på mig på ett möte lite senare med att säga samma sak så insåg jag att det är dags att bli mer ”jag vet, medveten”.  Ställde upp en sparbössa som jag la en tia i varje gång jag kom på mig själv med att säga ”jag vet”. Blev några första veckorna men nu är jag faktiskt helt  ”jag vet” fri. Skönt, speciellt för andra. Tror knappast att min före detta kollega är det dock. Skulle knappast vara någon ide att påpeka denna irriterande och lite översättaraktiga ovana, är väl nästan på gränsen till en tics. Skulle nog bara besvaras med ett…. Ja, ni kan nog gissa själv.


Så, nu är det dags för nästa steg. Läste en bok, som vanligt refererar jag till vad andra sagt… får snart försöka komma på nåt eget, att man ska avsluta meningar eller påstående positivt. Några exempel:

Fint väder idag, men det är kallt. Istället ska man säga det är kallt men fint.



Gäller framförallt man framför mild kritik. Hon är söt men kort kan lika gärna sägas hon är kort men söt. Maten var god men köttet lite överstekt kan lika gärna sägas köttet var lite överstekt men väldigt god.
Vad man uppnår är att man alltid ger ifrån sig en positiv signal trots att man fått säga även det som inte är lika positivt. Min ambition är nu att försöka genomföra detta under en period, en tia i sparbössan för varje gång jag misslyckas….. Det ska gå men blir inte lätt… fel alltså, ska vara det blir inte lätt men det går säkert…  ( inspirerat av boken ” De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör och hur man undviker dom” ).



Själv har jag sedan några år tillbaka ändrat mitt beteende radikal i ett specifikt sammanhang.

 Japp, jag läser numera morgontidningen framifrån.. Man ska inte underskatta kraften i en sådan förändring. Det byter antagligen att jag numera anser ledarsidan viktigare än seriesidan eller också har det något att göra med att tidningen nu kommer i två delar. Hur som helst så påverkar det vad jag läser eftersom jag sällan orka läsa hela tidningen  ( om jag inte är helt förstoppad förståss).
Nu är det nog skrivet om mig, nu vill jag veta vad ni tycker om mig….( Lorry citat) skojar bara, nu ska jag kommentera politik.

 

Kan inte undvika att kommentera Stig-Björn Ljunggrens inlägg på facebook att socialdemokraternas partikongress hade mindre mupp faktor än vanligt. Kommer osökt att tänka på Stadler och Waldrofs sketch där dom börjar med att jubla för att det är så bra men sen kommer tveksamheterna in och till slut buar dom, finns en som är åt andra hållet också. Känns lite likadant med s idag. ”Alliansen har klarat finanskrisen bra, eller ganska bra, inte så bra, värdelösa, en ren katastrof….”

Behövs en The Animal både inom s och inom resten av partierna. Känns om vi har både Kermit och Miss Piggy.

Fast det är inte bra med en svag opposition heller. Valet är väl antagligen redan avgjort, i alla fall om Måna är kvar. Hur man kan tro att man är en glad tjej vid dryga femtio är obegripligt. Snacka om mupp.

Slutligen. Var det kul eller inte att AIK vann? Inte… man köper ett lag så man nästan går i konkurs, hur kul är det? Göteborg har i alla fall huvudsakligen egna produkter. Sånt ska premieras tycker jag så därför höll jag på IFK. Annars kan jag väl erkänna att jag inte bryr mig alls. Inte ett dyft, nada, nicht gebruen, inget alls alls alls alls ( det sista var ett eko).

Detta var en rapport från Uppsala, staden utan ett superettan lag i fotboll……

 


Kommentarer
Postat av: m

Det går ju att få ihop ett riktigt härligt Dream Team om man spånar på en framtida regering:



Mona - stadsminister (observera att hon ska representera Sverige i stora sammanhang, bara det)



Thomas Östros - finansminister (vem ska han nu klaga på? Undrar hur han funkar om man ska kreativ och skapa en egen ekonomisk inrikting, eller ta han vs Anders Borg och känn på det)



Pagrotsky - åter på kulturstolen. Kanske den som har mest erfarenhet av sitt ämbete, i alla fall kring stureplan i olika former av limosiner el dyl.



Lars Ohly - den klockrene marknadsministern, nu ska kassakistan användas - Telia köps tillbaka och byter tillbaka till ursprungligt Televerket.



Wetterstrand - infrastrukturminister. Bilister och framförallt tunga lastbilstransport måste bekämpas, även sjöfart och flyg måste bort. Tåg är ok om det drivs av vindkraft.



Sen sitter Ylva Johansson, Bajlan, Wanja Lundby-Wedin och Pappa Persson på avbytarbänken och kan hoppa in och stärka upp närsomhelst. Kan bli en mycket rolig valrörelse!

2009-11-02 @ 15:05:50
Postat av: Björn

Det där var verkligen mitt i prick. M, börja skriv egen blogg, jag kommer att läsa varje dag...

'

2009-11-02 @ 15:57:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0