Måndag och miljö

Söndag

”Vad gör man på en söndagmorgon? ” ja, om man slipper göra nåt så gör man ingenting. Sysslar med den klassiska svenskhobbyn, titta på slalom i morgonrock och med en kopp kaffe i handen. Så skönt att inte ha något planerat eller bokat på hela helgen. Borde man jobba lite? Kanske det. Borde man städa? Kanske det. Borde göra några andra borden. Alldeles säkert. Fast jag låter bli idag. Ska inte, kommer inte och vill inte göra nåt… kanske ett bad förresten, om jag orkar.



Måndag

Tänk så olika man kan se på saker och ting, hur man kan fastna i sina egna tankebanor.

 

Två homosexuella män (nedan kallade bögarna) går på gatan. Dom bli passerade av en skitsnygg kvinna (nedan kallad pingla), snygg kropp, tätt åtsmitande kjol osv osv. Då säger den ena bögen:

”Det är stunder som denna som man önskade att man var lesbisk


För att göra en Parlamentet vändning, det för oss osökt över på miljö.

Äntligen någon som orkar räkna på miljöeffekter. Artikel i dagens unt om miljöpåverkan, en journalist som har räknat… så skönt. Undrar hur många myter det finns om miljö, verkar som man idag kan motivera alla handlingar eller beslut med att det är miljömedvetet.

 

Två uttalanden i förra veckan som kräver kommentarer. En kollega hävdar att han är miljömedveten för att han köpt miljöbil. Men, säger jag, det tar femton år att ta tillbaka miljöeffekten av att bygga bilen jämfört med miljöeffekten av att det är en miljöbil. Jaha, säger han, jag skulle ju ändå köpa ny bil. Min reflexion är då, jasså, det måste du...........



Så länge vi inte är beredda att ändra vårt beteende så kommer det inte att hända något. Samma person trodde, på fullaste allvar, att vi inom tio år skulle ha flygplan som inte släppte ut något alls när jag spekulerade i om vi överhuvudtaget kommer att kunna åka på weekendresor med flyg i framtiden.  Jaja, det blir nog bra det där.



Nästa resonemang rör närproducerad mat.

Självklart ska man köpa svensk mat, man ska välja närproducerat osv men inte av miljöskäl utan för mångfalden, utbudet, i vissa fall kvalitén, värdet av att ha livsmedelsproduktion i Sverige osv osv. Ska man vara miljömedveten så ska man äta kött från Argentina eller Australien, tomater från Spanien, kyckling som inte har varit fryst osv.




Hörde ett resonemang om att man ska dricka ramlösa istället för bubbelvatten från Italien. Självklart, men är det inte bättre att köpa en Sodastream? Fast som man frågar får man väl svar antar jag.
Jag tar aldrig bilen till affären, uttalade sig en läsare i morgonens tidning, utan jag passar på att handla när jag lämnar frun vid stallet. Undrar vad han säger till hästklubben, nä, jag skjutsar inte utan släpper av frun när jag ändå ska handla.

 

Kanske inte världens mest inspirerande blogg inlägg detta… ville enbart beskriva hur man är fast i sina egna tankebanor, klart det är miljömedvetet att ta bilen till den lokala bonden och köpa ett sexpack ägg, och inte ser hela bilden. Alla myter vi går på, allt som låter bra men som, när man tittar närmare så stämmer det inte.
Miljöpartiet lyckades få igenom sänka hastigheter runt våra stora städer för ett antal år sedan, i efterhand visade det sig att utsläppen ökade pga att bilarna var längre tid på vägarna. Myten lever dock kvar, höga hastigheter ger höga utsläpp trots att inte ens miljöpartiet hävdar det längre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0