Bara tv-serier

Idag kommer jag att vara lika ensidig som igår, strömmingsbloggen ni vet…. Fast jag var i Göteborg igår och dom hävdar att dom har strömming, kan inte stämma, finns enbart norr om Kalmar.. .

På förekommen anledning kommer jag att lista några av mina favoriter inom olika genre ( genre lär vara det mest svårstavade ordet i det svenska språket. Jag trodde det var; gammla, proffesionell eller dysleskikter som var det svåraste orden).


TV-serier

The Wire. Redan musiken, http://open.spotify.com/album/6BPxysOQGjfI9pwei72Njl, ger en känsla för hur bra serien är. ”Got to, it´s America man”. Lär vara den mest citerade tv-serien genom tiderna. I mitt tycke också den bästa. Sällan man ser en serie där man lär känna så många av karaktärerna. Inget är svart eller vitt. McNulty är den som håller serien igång, lite traditionell nedgången snut, irlänsk förståss, verkar som alla snutar är från Irland. Utspelar sig i fem olika områden i Baltimore, ett per säsong. Baltimore lär vara den stad i USA som har högst brottslighet. Är lite avundsjuk på er som inte sett serien, ni har nåt kvar..


Sopranos. Svårt att komma förbi den förståss. Introscenen när man åker in till New York är fantastisk, bästa introt av alla kanske. Musiken också. http://open.spotify.com/track/2MBPkSNvJjheJR95qvXi5P. Det roligast med Sopranos är, tycker jag, att karaktärerna utvecklas år efter år och inte bara Tony.


Brideshead Revisited ( En förlorad värld). Sebastian och gänget i en alltmer avlägsen tillvaro. Såg om delar av den för nåt år sedan. Lika bra då. Jeremy Irons genombrott.

Vet inte om Steve Harley blev inspirerad av tv serien när han skrev låten: http://open.spotify.com/track/6TsJwepDn06vm3cQKVJsq0



Moderna runner ups:


Dexter. Klart sevärd, fjärde säsongen har precis börjat i USA. Också här har man fått till en väldigt bra intro. Värd att se bara den om man sen inte  står ut med allt blod…. Dexter är blood splatter expert. Säsong två tycker jag nog är bäst


True Blood. Alexander Skarsgård för en allt större roll. Andra säsongen snart slut.  När dom ska prata vampyrspråk så pratar dom svenska… Lovar. Det är sant…  Har tappat tempo rejält nu när man sänder slutet av säsong två. Se den i alla fall-


Rome går självfallet inte att hoppa över men den tar jag för givet att alla har sett. Är stora delar historiskt korrekt, inte ofta man lär sig nåt av tv-serier… det man eventuellt lär sig i Dexter vill man inte kunna.

 

Sen har jag blivit rekommenderad både Mad Men och Heroes men inte börjat titta ordentligt ännu. Vi får väl se hur bra dom är.

 

Den bästa svenska serien är självfallet Full frys… ”menar du nu?” http://www.youtube.com/watch?v=byKCQ95xOpw

Bästa svenska förresten, det är nog den bästa tv-serien genom tiderna, kommer säkert nån tam amerikansk re-make vad det lider. Do you mean now? Blir inte samma sak. Edwin är ett unikum

 

 

Fan, kan inte hålla mig, det får bli andra tankar också.
”Avtackningar” på jobbet är som begravningar, fan vad bra man blev plötsligen. Fast man fick ju sluta pga arbetsbrist men bra var men medans man fick vara kvar. Intressant.  Undrar hur dom ska klara sig…..

 

 

 


Kommentarer
Postat av: markus

Jag har faktiskt pga denna bloggen köpt Wire och första säsongen. Så du borde ringa HBO, eller vilka det nu är, och kräva ersättning.



En serie som är fantastisk annars är Carnivale - sen är den bara två säsonger också vilket gör att man hinner med den på en helg :)



2009-10-02 @ 07:41:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0