Facebook och Alinge

Så. Då var man kompis, vän faktiskt, med kändisar.  Det är klart det räknas även om det är på Facebook. Johan Stael och Stig-Björn är stora stjärnor, självklart, men störst av alla är Kjell Alinge.

Min musikaliska mentor om man nu kan ha en sån när man är omusikalisk. Lyssna får man väl ändå? Hemma hos på måndagkvällar, helt sanslöst. Blir lite tunt att lyssna på skivorna så här i efterhand, musiken saknas. Alltid nåt helt okänt, ofta skitbra och ofta omöjligt att få tag i.
http://open.spotify.com/track/1socN07SrqxrFum5mBnQ2h


Vi bodde i ett småhus i Norby Uppsala när jag var liten. Myresjöhus 105 kvm med källare där det fanns gillestuga, alla hade gillestugor på den tiden. Mörkgrön heltäckningsmatta och tegeltapeter på väggarna. Efter något år flyttade jag ner och fick hela stora rummet för mig själv. Tyst och mörkt. Gick att spela musik hur högt som helst. Måndagkvällar kl 11 började hemma hos Janne och Kjell. Släckte ner så det var helmörkt och lyssnade på deras sanslösa sketcher, ofta med väldigt varierande röstläge, och för mig helt nya musik. En höjdpunkt faktiskt.  Musik som Kevin Ayers; The Confessions of Dr Dream, King Crimson och sen massor som jag inte kommer ihåg nu. Påverkade mig i många år efteråt, kanske fortfarande.

 

Visst lyssnade man mer på radio förr? Det gjorde i alla fall jag. Kvällstoppen ville man inte missa. Jag var också väldigt road av att lyssna på radioteater. Dickie Dick Dickens med Martin Ljung, vilken höjdare. ( finns att ladda ner…..). Lyssnade ofta på radioteater medans jag samtidigt gjorde nåt annat. Sånt har man inte ro med nu, klarar inte läsböcker, somnar direkt…


Tillbaka till Facebook och Stig-Björn. Politisk kommentator, vad är man då? Man är inte politiker trots att han har uppenbara sympatier, man är kommentator men kommenterar enbart politik. Lite meta kan tyckas. Om det behövs människor som tolkar och kommenterar  vad politiker säger och gör så kanske dom kunde försöka att vara lite mer tydliga istället. Fast jag gillar Stig-Björn. Man undrar hur hans föräldrar tänkte, kunde dom inte bestämma sig för vad han skulle heta. Fast nu är det ju onekligen rätt ovanligt och det är väl bra om man ska märkas i debatten.

Stöd kampanjen –Björn som Landshövding-

Punkt ett: Bevare Uppsala från bygghysterin och bevara Uppsala som det alltid har varit


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0