Fat and lazy, press och nytt tips

Ännu en vecka ”avklarad”. Rätt bra vecka faktiskt. Klar på vad jag ska göra med halva min tid, resten får vi se till att få igång nästa vecka. Synd att man inte kan göra allt men ibland går det inte att kombinera.

 

Oktober idag, konstigt hur fort det går, har väl skrivit det tidigare men det är en återkommande känsla. Vart tog åren vägen? Hösten har alltid varit min tid. Då allt startat om. Kom väl när man pluggade, terminen började på hösten. Har även börjat några nya jobb på hösten, känns som mitt år går höst-vår istället för vår-höst. Även i år är det en nystart just nu.


Allt som händer innebär en ny möjlighet, en anledning att ta sig ur bekvämlighetszonen. Man blir lätt fat and lazy. Man har det lagom bra så man vågar inte göra det man verkligen vill, om man nu vet det, det är ju inte helt säkert.

 

Lite tragiskt att de flesta människor lever för sin fritid. Om man frågar vad dom helst vill göra så inte är det att gå till jobbet. Kanske vore nåt för arbetsgivarna att fundera på, hur får vi våra medarbetare att se fram emot måndagmorgon och inte längta till fredag eftermiddag. Ingen lätt uppgift.

 

Hur dålig får man må på sitt jobb utan att man gör nåt åt det? Finns väl inga gränser. Personligen har jag alltid varit tveksam till begreppet utbränd utifrån ett arbetsbelastningsperspektiv. Jag tror snarast det rör sig om prestationsångest och bristande uppmuntran kombinerat med att man helt enkelt inte tycker nåt är riktigt roligt varken på jobbet, i hemmet eller sina eventuella fritidsintressen (  om man nu har några). Fast det är min väldigt amatörmässiga analys. Detta är min blogg så jag tycker vad jag vill… även om det är fel.

 

Pressen ökar inom alla områden. Har vi skapat ett samhälle där man hela tiden ser om gräset är grönare på andra sidan? Varje gång elräkningen kommer tänker man att man nog borde ha pratat med säljaren som ringde angående att byta, det kan ju vara lite billigare. Har jag det bästa mobilabonnemanget? Den bästa tv boxen? Billigaste bilförsäkringen? Köpte jag rätt tv, fanns kanske nån som var lite bättre eller lite billigare? Vi går snart under av all press. Pratade lite om bokläsandet häromdagen. Ett av skälen till att folk läser mer, spelar mer tv-spel, går mer på bio osv är nog att man vill fly från verkligheten, lite eskapism i vardagen. Inget fel i det förståss. Vardagen är just precis det, vardag.

 

Angående press…. De där små gröna och röda strecken som dyker upp när man skriver…. Alltid nån som ska tala om att man gjort nåt fel. Skulle vara ett streck under alla rättstavade ord istället kanske.. med ett hurra som ljudillustration. Fast, jag stavar väl hur jag vill… meningsbyggnad är överskattat, jag bygger hur jag vill.. i alla fall på min blogg. Har ni uppfattningar om det så starta en egen blogg, där ni får skriva perfekt svenska, sen får ni se om nån ( jag vet att det heter någon…..) vill läsa det ni skrivit.

 

Fick tips på kommentarerna till gårdagens tv –serie tip. Carnavale ska tydligen vara riktigt bra. Kollade på imdb och den hade fått 9.0 i ranking vilket är väldigt högt för en tv serie. The Wire har 9,7 av 10 möjliga. Ingen film har högre än 9,1. Såg att The Shawshank Redemption nu är i topp på imdb som det bästa filmen genom tiderna. Min favorit, Apocalypse Now, ligger bara trettiofemma. Öppningsscenen med The Doors The End är bara den värd varje krona…. Lyssna och njut. ”This is the end, beautiful friend, the end”
http://open.spotify.com/track/2QjKyZy0IcXwnyyZpbLZyi

 

Och så till slut en veckospellista. Slutar med några sånger om Baltimore med anledning av The Wire temat denna vecka. http://open.spotify.com/user/bbergman/playlist/6BHoNNPRqos9oZ9b0a5dYF

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0