Fredag, bokmässa och konserter man ( jag) minns

Fredagmorgon, fast det visste ni väl redan. Kommer var sjunde dag. Nu har vi passerat höstsolståndet så nu är nätterna längre än dagarna. Fast det gör kanske inte så mycket, det är väl på nätterna man har haft det som roligast. Dagen som kommer efter kvällen före är sällan lika kul…..  Kanske aldrig lika tungt som Roffe Bengtsson hade det en gång i tiden http://www.youtube.com/watch?v=7VOV271oie4

 

Bokmässan pågår i Göteborg. Ger anledning till några reflexioner kring läsande.  Hörde att bokförsäljningen har ökat, förhoppningsvis läser man böcker man köper så då har alltså läsandet ökat. Det är ju  bra, så säger man i alla fall. Det tycker jag också men sen funderade jag… varför är det bra? Själv har jag börjat läsa deckare sedan nåt år tillbaka, antar att en stor del av ökningen beror på deckarvågen. Varför är det egentligen bra att man läser förströelselitteratur? Fast det är naturligtvis bättre än allt skit som går på tv ( Superstars undantaget, fan att man inte fick vara med).

 

Själv har jag blivit riktigt lat när det gäller böcker. Läser kanske 50 böcker per år och de senaste åren har jag nog bara läst 10 som inte är deckare ( kommer bara på David Lehanes The Given day, nån engelsk som jag inte kommer ihåg vad den heter, början av Simenone biografin ( skitdålig)… nån ”lyft dig i kragen och skärp dig” bok, en PG Woodhouse… sen kommer jag inte på nåt mer)  rätt slött, man blir lat och vill ha en enkel handling som går framåt hela tiden. Det är nog därför Stieg Larsson böckerna ( som jag själv inte gillar alls) är så populära, man vill egentligen bara veta hur det går. Da Vinci koden likadant. Dan Brownes nya har kommit förresten, beställde den från amazon häromdagen. Han har väl hållit på i fyra fem år så fakta borde vara mer korrekt i denna än i den förra. Da Vinci koden är i alla fall ett fenomen, inte många böcker som det skrivits så många böcker om, framförallt böcker som visar på alla fakta fel. Hur orkar folk.


Synd att böcker är så dyrt innan dom kommer på pocket. En av mina morgontv favoriter, Johan Hakelius, har kommit med en ny bok ”Döda vita män” som verkar intressant och kul men den går väl loss på närmare 300 spänn, om ett halvår kostar den 60 så det är väl klart att man avvaktar lite.

Ikväll är det dags för konsert med Olle Ljungström. Är lite kluven, såg nåt klipp från Way out west och det var inte bra, ordentligt sliten och ostämd. Man kanske skulle ha nöjt sig med skivorna. Samlingsskivan är rätt bra¸

spotify:album:02jkf6I3MsecJODKvnVtys

 

Fast samtidigt så vill man ju någon gång se sina idoler innan man eller dom dör. Har faktiskt lyckats se Bowie, Ice Cube och Lundell, dom är nog i topp tre för mig. Har också sett Common, en annan stor idol. Lyssna på Retrospective for life tillsammans med Lauryn Hill; http://open.spotify.com/track/6UkuRlEBGx1vsoS5Is447t

Snoop och Puff på isstadion för några år sedan var också kul att ha varit på, snacka om att vara äldst… Marilyn Manson. Mink DeVille för hundra år sedan, Lädernunnan, Ebba Grön, Reeperbahn… listan blir lång till slut. Det man dock inte skulle ha sett var Sex Pistols i Borlänge förra året, det var riktigt patetiskt.

 

Känns som man skulle vilja se Wyclef också, det borde inte vara helt omöjligt. Apocalypse från första soloskivan. Samlar en grekisk operasångerska Kalliopi Vetta, hur begåvat är inte det; http://open.spotify.com/track/1NPZkuUtWMIU4sN7aCGFGm

Sen tror jag nästa inte att det är några nu levande som jag känner att jag måste se. Får väl se konserter med det döda när jag kommer till himlen, får se till att inte trampa på nån anka bara ( se tidigare blogg).

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0