Osvenskhet

Dags för vm-kval match i helgen. Allt fokus på Zlatan, med all rätt, han är för bra för svenska landslaget.
En reflexion kring detta.


Svenskhet. Vad är svenskhet?


Hör rätt ofta ”han är så osvensk” och då i en positiv term. Betyder väl att man är mer spontan eller nåt sånt.  I idrottssammanhang betyder det väl bla att man tror lite mer på sig själv ( som det verkar som alla våra friidrottsstjärnor gör idag. Säger bara Claesson och Kronberg. Hade man kunnat prata häcklöpning så hade Kronberg varit överlägsen ( fast eg tycker jag han är underskattad som sprinter men vi kan ta det en annan blogg, känner att jag kommer ifrån ämnet)).


Osvensk är alltså i vissa sammanhang positivt men, och det är ett stort men, det gäller inte invandrare eller?


Då ska man vara som Musse, snäll, timid och prata göteborgska ( eller skånska som Henke). Om man är kaxig och störig som Zlatan då duger det inte. Då är han inte svensk nog vilket väl är synonymt med osvensk.
Hörde en olustig lustig kommentar när jag såg 3000 hinderkvalet på ett publikt ställe. En person i 60 års ålder säger till sin kompis ” jag trodde väl aldrig att jag skulle heja på en neger”. Så långt har vi alltså kommit.


Fast i ett land där man blir betraktad som rasist om man säger negerbollar, vilket det heter, där blir man väl inte förvånad längre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0