SAS Radison, taxibilar och Zlatan

Första hela dagen i Ankara. Inte samma känsla som i Istanbul, mer utspritt, mer rörigt. Svårt att åka buss, olika bussbolag, olika betalningsmetoder, inte lätt att begripa.
Men som vanligt kom en vänlig själ till vår undsättning. En karl på bussen drog sitt kort och så betalade vi honom istället, bjöd oss tom på middag på kvällen, kanske blir av imorgon. 

Vi får hjälp överallt. Tror inte det beror på att jag ser ut som grannen i Beck ( som jag fick höra på facebook idag.. det bet). Tre personer hittills idag som gått omvägar för att hjälpa oss, inte för att undvika oss alltså. Visserligen gav en person oss information om rätt buss, han glömde dock att berätta att den åkte runt hela Ankara innan den var framme men ändå. Tog oss 30 minuter plus 10 minuters promenad. Ikväll tog vi taxi 7 minuter…. Fast han körde också som… ska inte nämna namn men vissa av mina bowlingkompisar. Fick tom en polis att flytta en vägkon så han kunde köra mot enkelriktad. Lyckades köra för 35 kr istället för det normala  50, han fick 50, det var han värd.

 

Sen måste jag skänka en tacksam tanke till SAS Radison, dom räddade mig när livet höll på att bli ett enda stor elände. Lyckades hitta en toalett på stan. Hål i golvet var väl ok men nåt äckligare får man leta efter, sprucket porslin, inte städad sen ataturk kom till makten och dessutom inte spolat. Dessutom hade dom mage att ta betalt… fast vi hade sett ett SAS Radison i närheten så vi tog oss dit, inga problem att få låna toaletten. Vilken lättnad… bara sätta sig ner och låta det rinna… lycka!!!! Ska hädanefter försöka bo där så ofta det går. Hotell Houston är fint men just vid den tidpunkten låg det fel.

 






Angående gräshoppsteamat. Här är det taxibilar. Har aldrig sett en stad med så många taxibilar och det flesta tomma, måste vara ett hårt jobb. Hittills har vi inte åkt med nån som inte frågat var vi är från, de flesta har dock ingen aning om var Sverige är, vi har tydligen gjort lite dålig reklam för vårt land. Knepigt att säga Zlatan Ibrahimovic när man ska förklara vad Sverige är, fast det funkar ibland, annars så verkar vi vara väldigt okända.

 

Det kan väl vara en lärdom man tar med sig; Sverige ligger inte mitt i universum. Vi är en rand stat i en stor värld och majoritet, kanske 90 procent, av alla människor känner inte till Sverige. Man kanske skulle döpa om oss till IKEAland istället, det MÅSTE folk känna till.

Billy? Hm, Billy. Såg en IKEA kasse i Istanbul så dom måste finnas i alla fall.

Lite speciellt att Ankara Open i bowling går precis när vi är här. Nu ligger bowlinghallen lite utanför stan så jag vet inte om vi orkar ta oss ut dit, vi funderade på det idag men sen kom vi på att hotellet, ett bad och en bira var skönare. Tror det var ett bra beslut. Varför titta på bowling i Ankara när jag inte gör det hemma? För att det är i Ankara antagligen. Kanske kan be att få sparra.

Ser jag verkligen ut som Becks granne?

 

 


Kommentarer
Postat av: Lola

Nacken ser lite stel ut älskling....

2009-09-11 @ 23:18:25
URL: http://tjockmotsmaol.blogg.se/
Postat av: Anders

Ska'ru hare en stänkare ;-)

2009-09-13 @ 16:54:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0