Jesus was a joker

Skärtorsdag. Tänk vad vi håller på traditionerna trots att halva svenska folket har gått ur kyrkan. Halva våren består av kortveckor. Undrar hur många ”yngre” som vet vad vi firar i påsk. Fast har dom sett Jesus Christ Superstar så kanske dom vet. Jesus snackade och sjöng men det hjälpte inte. Kanske nåt att tänka på för alla pratsugna.

Fast han uppstod på den tredje dagen och blev en Gud istället. Sånt händer inte alla.

När jag var liten var påsk en rätt trist helg. Fredagen helt stendöd, då fick man väl nästan inte göra nåt, sen kommer jag inte ihåg mer faktiskt. Kanske inte var så farligt ändå. Med tanke på att allt var stängt jämnt, att vi hade en kanal på tv, två på radio osv så var nog påsken ungefär som vilken annan helg.

Fast, och nu tycker jag att jag får till det, Jesus kanske stod för det första första aprilskämtet. Han är död, vi startar en ny religion!! Så helt plötsligt, tre dagar efteråt, hoppas upp och skriker april april….

Vad gör vi nu, tänker folket, vi har ju redan startat kristendomen…. Vi slår ihjäl honom igen förståss. Hela kristendomen kanske började som ett första aprilskämt, tanken svindlar eller hur? Fast har man sett påvens hatt så blir man nästan stärkt i den tron eller?

 

Jag håller mig inne idag. Ingen lurar mig. Under ett valår så är väl det mesta aprilskämt. Vallöfte? April april… Jag skämtade bara. Va? Inte första april idag? Du skämtar.

 

Kan inte undanhålla er mitt gamla Bellmanskämt…

Det var tysken, dansken och Bellman som gick in på en bar.
Bartender säger: Vad är det här, ett skämt?

 

Som jag skrev förra gången, jag tycker det är kul…. Fast vem vet, jag kanske skämtar om det också.

Halvdagar. Är det bara Sverige som har halvdagar? Försökte förklara vad klämdag var för en utlänning en gång. Squeeze day. Verkar helt okänt utanför Sverige. Annars är halvdagar nästan de bästa dagarna. Man går upp som vanlig, jobbar som vanligt och sen säger dom åt en att gå hem. Varför? Undrar man. Du måste förbereda dig för helgen som kommer..ok, så praktiskt, vila upp sig för att vila upp sig. Under påsk får man dessutom en extra dag ledigt. Inte undra på att vi tappar i välfärdsligan när vi aldrig jobbar.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0