What´s up Buk?


Ok, dags att skriva om golfresan och inte bara om hemresan.


Vi började egentligen planeringen redan i september och kom snabbt fram till att Airberlin till Wien är ett oslagbart alternativ för oss golfare. Bagen gratis! Under förutsättning att man åker med själv förståss.


Redan förra året pratade vi om Ungern och när vi hittade en bana bara nio mil från Wien och dessutom boende för bara 125 kr natten så bestämde vi oss direkt. Birdland i Buk fick det bli. Visade sig vara ett utmärkt beslut. http://www.birdland.hu/


Resan dit blev som vanligt… Första pilsnern på Arlanda, en stor förståss. Sen lite pruttare på planen så var vi nästan redo för en nio mils avfärd. Den ende som kunde fem ord tyska försökte förklara för busschauffören att vi behövde stanna vid första bästa supermarket för en platta bier und schnaps.. jodå, han fattade.


Det var ett glatt gäng som kom fram till Buk och intog ”hotellet”. Vi hördes nog över hela bygden. Efter viss palaver tog vi oss ut på byn. Bankomat för att få Floriner och krog för att få i oss fler pilsner. Lyset gjorde varken eller men höll oss andra på ännu bättre humör. Det ska vara en per kväll eller hur?



Efter en något spartansk frukost tog taxin oss till banan. Självklart var vi först, typ en timme före personalen, tur att städaren var där så vi slapp stå ute i regnet.
Efter greenfee betalning ( vagnarna var gratis) så var det dags att ge sig ut i regn och blåst.

     Tuff bana i regnet. Många väldigt bra hål. Egentligen bara ett som var lite tveksamt. Kaffet och whiskeyn satt som en smäck efter nionde. Visserligen startade jag starkt med fyra streckhål efter det men det var det värt. Vann i alla fall första dagens spel med Olle som tvåa följd av Tomas och Jörgen.






Middagen på kvällen var riktigt bra och dessutom väldigt billig. Nu fanns det tom vin, 50 spänn karaffen,  ta in hela boxen ”what´s up Buk”.

Min Bellman historia gjorde succé som vanligt… not.

Tysken, norsken och Bellman kom in på en bar och bartendern säger:
”Vad är det här, ett skämt?”


Fast nu har vi tagit det vidare.


Skolmen, Schyffert och Bellman kom in på en bar och bartendern säger:
”Vad är det här, en sketch?”



Lite tröttare grabbar tog sig till banan dag två…. Bättre väder, lättare bana, jag vann nu på 23 poäng… vad dom andra gjorde kommer jag inte ihåg, har jag förträngt eller ville bara inte höra….
En liten fem manna scramble avslutade dagen. Erik och jag mot byket. Fattar inte hur dom kunde ställa upp….. blev inte 4-5 men nästan. Som att ta pilsner från smågolfare.

   Lördag, lite mer spännande. Klubbtävling. Tyvärr lottade dom in oss med varandra utom Lyset och Olle som fick en ryska att spela med. Dom kan väl inte spela, säger ni. Det kunde hon tydligen men det tog tid, enligt grabbarna, en väldigt tid. Otroligt tufft väder. Kraftig mot vind på monster hålen ute på fältet. Själv var jag helt växlad länge men lyckades tagga till lite mitt i och klarade andra platsen efter en överlägsen Olle som klämde till med 27 poäng. Imponerande ända tills vi fick höra att dom vann på 39. Djävla ungerska handikapp fuskare…

Resultatet i vår interna tävling blev Björn, Olle och Erik/ Per på delad tredje. Björn nearest, Erik longest ( det sista var inte en sexuell referens…. )



Inget mer spel den dagen. Middag på kvällen och en djäkla massa sprit på det otroligt fullpackade studentstället vid stationen… ok, vi var inte själva men nästan.. Lyckades övertala bartendern att om vi drack tillräckligt mycket så skulle han köra hem oss, det var inga som helst problem för oss att komma upp i den mängden.



Söndag var vi bara tre som orkade ta en runda. Per, Erik och undertecknad. Resten gick på Spa, spaade, märkligt ord. Betyder tydligen att man ligger i en bassäng hela tagen och tittar på halvnakna tjejer.



Nu var vädret bättre och vinden hade vänt (Petter – Vinden har vänt). 40 smällar ut för mig och 41 för Erik och då startade vi på den svåra halvan där jag tidigare toppat med 10 poäng… Jag höll inte men det gjorde Erik för grandiosa 34 poäng ( själv hade jag 33). Vad Per hade har jag, mot en kraftig muta, lovat att inte säga.



Jörgen passade på att surfa runt på alla tänkbara siter för att säkerställa att vi verkligen tog rätt beslut som tog taxi till Gdansk. Hem, en dusch och sen mer whiskey inför hemresan.


Som ni märker så underviker jag att prata om askmoln från Island, försenade plan, obefintlig information, ständiga diskussioner om hur vi ska göra, vad vi sen gjorde osv osv. Det mesta stod igår och har inte så mycket med golfresan att göra eller hur?


”Har du en Sony? Sony Eriksson? Nej, en Sony Jansson…” Dumma svar är det gott om eller hur. Bill Engvall från Blue collar comedy group är en expert, tydligen spelar han golf också.

Bill Engvall – I Love Golf



För att summera:

Fantastiskt bra bana. Trevligt boende. Skaplig mat till bra pris. I min bok var det den bästa resan hittills. Att vi sen fick se östeuropa från en minibus, Gdansk och en färjetur på köpet gjorde inte saken sämre.

Nästa år blir det Ukraina. ”What´s up Kiev?”



 

En vinnande sving, tro det eller ej. Man får helt enkelt välja motstånd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0