Det goda företaget

Jobbar ni på det goda företaget? ett företag som tar ansvar för världen? Och som skänker pengar till de fattiga? Fast inte deras egna pengar utan era julklappspengar.

" Vi har i år beslutat att inte ge personalen några julklappar utan skänker dom istället till fattiga barn i afrika"
Låter ju bra men kan ni inte skänka det ändå? Måste ni skänka det som är mitt. Kan inte ens se att det är att skänka. Ge mig trehundra spänn så kan jag själv bestämma vad jag ska göra av dom. Snålskallar.
Sånt där retar mig. När man är så god och duktig men inte kan ta det ur egna fickor men förväntar sig en klapp på axeln ändå. Från var och en efter förmåga till var och en efter ljudvolym som Marx så riktigt sa.
Konstigt med en del, ibland då ska man bestämma själv och det ska vara så individuellt ( satsa på sig själv och allt sånt där snusk.. r__a i motvind heter det) men sen helt plötsligt då ska VI ställa upp och "vi har ensidigt bestämt att vi gemensamt ska....... ". Hyckleri.
Fast visst ska man skänka pengar till fattiga, självklart, och till handikappade, och till bris, och till vad dom nu heter, bovars rätt, och till missioner hit och grytor dit och ett lotteri för välgörenhet här och bingolotto och fan och hans moster. Snart kan man inte spela utan att få gott samvete längre.. var tog den den egoistiska vinningen vägen. " Jag köper lotter för att stödja föreningslivet." men släng dom innan dragningen då!
Nu är det jul och då djävlar ska vi konsumera. Hur fan kan skrivplattan bli årets julklapp? Kostar från 5000 spänn. Vad är det för fel på en begagnad bakmaskin?
Vad har ni för julklappsbudget egentligen? Med de nuvarande spritpriserna blir det knappast något över till julklappar. I år ska ungarna få en nybörjarsats Lego... då blir dom nog förvånade.... "var lite kreativ, bygg din egna läsplatta, det fick jag göra när jag var liten".
Nästa år får man väl en hembränningsmaskin i julklapp. bränn själv, gubbe... Inte så dumt kanske...Fast jag vet inte riktigt hur man gör. undrar om hembränning är olagligt i Turkiet.. kanske skulle starta en spritfabrik. Göra Apsolut... nu börjar det ta sig. The Apsolut company.. tar nog ett tag innan dom kommer på en och då har man redan bytt namn. Smyrnoff..... Bacacaradi. Äntligen en bra ide efter lång tids torka....

Kommentarer
Postat av: BeA

Nästa års julklapp blir en bok.

Ett "antal" personer har fått i uppgift att inventera och researcha.



Men jag är med i din tanke i bloggen!

Om ett företag ämnar ge bort min julklapp till bättre behövande så vill jag ju veta att "jag" inte skänker för lite.



Alltså om ett företag för 10 år sedan köpte en eluppvärmd snöskyffel för, låt sig 356:- (ink moms). Så kostade den företaget i runda slängar 175:- när de dragit av den efter alla konstens och Skattemyndighetens regler.

Detta företag känner sig skyldig att skicka denna spade (inte i bakhuvudet, vilket i en del fall hade varit välbefogat) till 128 av de mutbara kolvar de har i kundledet. Det hade varit en utgift på i runda slängar 22 500:-.



Istället skickar de 500:- kronor till "Läkare utan gränser" och får dubbel effekt.

Empati samt Bättre balans i kassan.



GOD JUL !



2010-12-06 @ 23:45:50
Postat av: Björn

Det är precis det jag menar. Man slår sig för bröstet för man är så etisk men i realiteten innebär det en kostnadsbesparing. Dessutom är det MINA pengar. Tänk om företaget skulle vilja ge det till En hjälpande hand ( som tillhör Livets Ord). Skulle kännas sådär...

2010-12-07 @ 12:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0