Döden gör sig påmind

Fan, man läser för mycket skit. Köpte en bok på flygplatsen: Heidegger and a Hippo walk through those pearly gates.
Pretentiöst? Hell yeah. ... ooops.. inte heidegger slalomåkaren utan filosofen... hippo betyder flodhäst. flodhäst borde heta riverhorse... om vi fick svenskar fick bestämma. What do you call an animal who eats ants? eatanter? no...myrslok.. skojar bara...
Back to the book. Är ni rädda för att dö? inte? klart ni är. Fast... man kanske är rädd för att man inte har levat. dö utan att gjort allt det man ville göra..fast när man är yngre vet man inte vad man vill göra, när man blir äldre orkar man inte. Som sex. Nu när man  vet ungefär hur man gör så orkar man inte och dessutom är boken rätt bra...
Boken handlar bla om att den största livslögnen är att vi inte erkänner att vi ska dö. De flesta har dött men det kanske blir ett undantag för mig. Så, vi vet att vi ska dö men vi gör inget åt det. Man borde ha bättre koll på vad det är man kommer att säga när man dör, vad är det man då kommer att säga att man borde ha gjort osv osv.
"I always wanted to be somebody. I know now that I should have been more specific"
Kl elva på ett hotellrum i en håla i Holland kanske inte är den bästa tiden att tänka på existentiella frågor, skulle aldrig ha köpt den där boken.. dyr var den också..
När jag ligger där på mitt yttersta och någon frågar vad jag ångrar mest så kommer jag att säga "jag skulle aldrig ha köpt den där boken..." kanske inte....
Man tänker nog mer på de goda stunderna och varför man inte gjorde det oftare eller tidigare. Uppskattningen av ögonblicket är i sin tur beroende av vad man gjort tidigare så en händelse eller situation idag skulle man antagligen uppfatta på ett annat sätt om den hänt tidigare. Alltså måste man sluta tänka på vad som hade hänt eller på vad som kommer att hända utan på vad som händer. .....Fan sånt svammel. Kan ingen stoppa honom? fast det är ändå ingen som läser ändå..... färre och färre läsare. jag förstår er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0