folk som går emot strömmen

Lite reflexion över mänskligt beteende.
Visst gillar vi folk som går mot strömmen. Själv brukar jag gå åt fel håll på IKEA, så mycket av en rebell är jag... fast det är väl ett av de värsta brotten man kan göra som IKEA svensk. Vi gillar Che, Gandhi och Mother Therese. Men ibland undrar man vad mening är att inte göra som alla andra.
Bowlingkväll. Fyra per bana, nästan fyrtio personer igång samtidigt. Alla utom en förstår att man bör ha vänster ben fram. Alla utom en förstår att strecket som är där framme inte bör klivas över. Alla utom en.... osv osv.
Min reflexion är väl mer, ser man inte vad dom andra gör? Är man så inne i sig själv att man inte tittar på andra och lär sig. kanske är så man ska vara. avskaffa köer, trafikregler och förnumstiga skyltar i tvätt stugan ( luddlåde bråk lär vara en av de vanligaste orsakerna till misshandel bland "vanligt" folk... jag som trodde det vara alkohol). Uppfostran handlar väl egentligen om att se till att livet fungerar smidigt tillsammans med andra? EQ och allt sånt.
EQ stod nog inte speciellt högt i kurs när en annan var liten, uttrycket fanns inte ens. Då var det råpluggande som gällde. Rabbla årtal när svenska kungar var födda, multiplikationstabeller och tyska prepositioner. Kommer idag inte ihåg något alls av detta, har inte ens något minne av att jag har haft behov av att kunna det.
Hade varit betydligt bättre om dom försökt få oss till sociala varelser, lära oss umgås, kanske lära oss tala inför grupp.
Att tala inför en grupp lär ligga högst på listan av vad folk är rädda för, att dö ligger tvåa. Man ligger alltså hellre i kistan än håller tal på en begravning. Märkligt. Men det är väl så vi är uppfostrade. Ställ dig sist i kön, utmärkt dig inte, var inte märkvärdigt, tro inte att du är något osv. Du skall icke märkas är svenskens elfte budord. Någon som kan dom andra tio? Skulle inte tro det.
Vi får helt enkelt skriva nya.
Du skall inga andra gudar hava jämte mobiltelefonen
Du skall icke hava lust till din nästan ipad
Du skall icke skriva en massa meningslöst pladder på bloggar...
där fick jag
slut för idag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0