Världen håller på att förändra sig och vi står kvar på flygplatsen och ser på

Världen förändras. Det vet man ju redan men ibland blir man extra påmind.


Weekendresa till London. Torsdag till söndag. Visserligen två timmar försenat på vägen dit men ändå inget som gjorde att vi borde ana oro. Framåt fredag eftermiddag blev nyhetsbullentinerna från Heathrow allt allvarligare. Framåt kvällen började vi inse att vi nog måste kolla vad som gäller.


Ringer supporten kvart över nio svensk tid, dom öppnar nio. Efter fem olika knappval, bla frågar man om jag åker ekonomi eller businessklass ( vi bönder har inget behov av hjälp eller?). Första gången blir jag nerkopplad direkt efter att jag tryckt ekonomi. Vid andra försöket och lika många knapptryckningar så kommer jag äntligen till en telefonsvarare:

”det är många som ringer nu. Du plats ett...” nu började ju hoppet gro lite, ”hundra tjugofem i kön”. 125 stycken före! Snabb uträkning. Fem telefonister, varje samtal tar fem minuter ger en beräknad väntetid på drygt 2 timmar. Inte  så kul. Dessutom har inte SAS orkat sätta upp ett utlandsnummer utan det är ett vanligt 08. Tror inte min ekonomi klarar den kostnaden.

Tar en tur på stan, ringer sonen. Jodå, det ser ut som den ska gå. Hittar pub med uppkoppling. Kommer in på sas sida men där finns inget besked. Men... det finns en chattfunktion. Testar. Blir etta i kön.. och det var jag en timme senare också.
Rätt hopplöst men vi insåg iallafall att vi inte skulle komma iväg så vi fixade nytt hotellrum. Går och hämtar bagaget och då säger ett svenskt par att dom hört att bästa informationen kommer via twitter.


Hem, ut på stan, hitta pub med uppkoppling, leta upp SAS facebookgrupp, bli kompis, skriv ”vi är fast i London,vad göra?”  Svar omedelbart, ”skicka telefonnummer”. Gör det och dom ringer efter två minuter. Blir ombokad till Birmingham om två dagar men ändå. Otroligt bra men hur kommer man på att det är via facebook som SAS sköter sin information numera? Nästan ingenting på hemsidan men ständiga uppdateringar på facebook.

Så. Till min slutsats. Kommunikation en till en är någon som  är förpassat till det förgågna. Nu informerar vi många till många istället. Facebook är ett bra exempel där man kan kombinera detta. Visst, lite rykten florerar men det får man filtrera bort.

Så. Tack SAS men också SKÄRP ER. Skriv åtminstone att man ska ha koll på er twittersida och vara medlem på er facebooksida om man ska få service värd namnet.


Kommentarer
Postat av: Carl

Fast det är klart att businessresenärer ska få bättre service och få gå före i kön i telelinjen. Deras biljetter kostar enkel väg 5500 kr, kontra ekonomi som ligger mellan 600-2000 kr. Utan dem hade ekonomiklasspriset varit högre... Typiskt jantelagstänkande!



I övrigt har SAS haft extremt stora kampanjer för sin Facebooksida.

2010-12-22 @ 16:55:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0