Norge, gator och anja

Här hade jag tänkte skriva nåt spydigt om Norge och OS, om Norge och hockey, att laxfiske inte är någon os-gren ännu men men, nu gick man ju och vann den klassiska skidgrenen sprint… klassisk sprint alltså, så jag låter bli. Är det bara jag som tycker det har blivit inflation i grenar? På Assars och Toinis tid så hade dom väl tre grenar var att tävla i. Hörde att han som vann skidskytte 1960 enbart tävlade i en gren, 20 km distans, och inte en hel drös. Fast det är självfallet kul att det finns många chanser fast det är lite svårt att hänga med. Undrar vem det var som vann Nordisk kombination?

Helmer Bryd's Eminent 5 Quartet – Norge



Anja är kanske inte min favorit som idrottare men igår var det synd om henne. Har själv åkt skidor och ramlat och vet hur pinsamt det är, folk glor......

En av årets stora frågor är avgjord. Det blev Ingmar Bergman gatan, inte gränden. Tycker fortfarande det är futtigt att ge en av stadens mest berömda söner en gata som är så liten att den nästan är en gränd och som ingen vet var den ligger. Tycker vi är dåliga på att hedra våra hjältar. Istället har vi Drottninggatan, vilken drottning då? Kungsgatan, vilken kung är den döpt efter? Ågator, stora torg, gamla torg osv. Lite nya grepp skulle inte skada.

Varför inte en Gösta Knutsson gata, en Pelle Svanslös gränd (här passar onekligen gränd in bra) och, här tycker jag själv att jag är riktigt innovativ, en Lasse Svensson aveny.  Döp om Östra respektive Västra ågatan till Fanny gatan och Alexander gatan. Stora torget till Smultronstället. En Larsson stig får någon annan stad ha…


Hörde precis att Björn Ferry ska få en gata uppkallad efter sig i Storuman. Inte illa. Duktig kille. Har redan både ett rovdjur och en färja döpt efter sig och nu en gata. Björn gatan… låter rätt ok tycker jag. Bergman gatan är ju ok det med, Björn Bergman gatan är väl kanske att ta i fast om jag blir landshövding nästa gång så kanske kanske… jag kommer i alla fall inte att begära att man ska måla om.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0