Superbowl, hiphop och lite gnäll

Helg med hip hop och superbowl.


Orkade tyvärr inte se klart superbowl matchen i natt. Blev för jobbigt. Orkade inte med The Who i pausen. Man undrar varför man väljer ett band som inte haft en hit sen slutet av sjuttiotalet, som bara har hälften av originalbesättningen kvar och som i övrigt är rätt trista. Troligtvis ett medvetet fegt val, ett val som inte stöter någon. Sen trodde jag också att det var kört för The Saints ( inte bandet alltså utan laget), hade jag vetat att dom skulle vända hade jag nog hållit mig vaken. Ett häftigt evenemang är det iallafall. Kul att det gick att se på svensk tv, har varit lite si och så med det genom åren.




Snart dags för OS och då får man väl lära sig att sitt uppe eller gå upp tidigt om man ska se något. Kan bli en riktig svensk succé i år, såg att olympiska kommittén räknade med tjugoen medaljer . Huvudsaken är väl att vi slår Norge som vi gjorde förra gången. Varför kan dom inte spela hockey förresten? Kanske är för att det spelas inomhus.



Lördagkväll var det hip-hop konsert, Talib Kweli, på Musikens Hus. Som vanligt är hip-hop konserter väldigt speciellt upplevelser. Oavsett hur stora artisterna är så ska det alltid fjantas ”raise your hands in the air, wave them like you just don´t care” så irriterande. Helt knökfullt, visar väl hur svältfödd hip-hop publiken är, rätt bortglömd genre i media, i alla fall i Sverige. Finns väl inte utrymme, speciellt inte nu när schlagereländet har dragit igång igen. Fast det är väl kul att folk har något att engagera sig i ”rätt låt vann debatten” är säkert mer intressant än om rätt parti vinner valet.

 

Funderade igenom hur många hiphop konserter jag gått på och det är faktiskt inte så många. Wu-Tang, Pharcyde, Common, Ice-Cube och nu Talib Kweli är nog allt. Glömde Petter. Common nog den bästa, Ice-cube den största.  

Nästa konsert blir Rikki Lee Jones på katalin i Uppsala. Ska bli skitkul. Stor artist, liten lokal, en bra kombination.

 



Slutligen en kommentar om politiker. Har klagat på att jag inte för rotavdrag för att renovera mitt kök eftersom det är en hyreslägenhet. Skrev det på Stig-Björn Ljunggrens facebook sida. Då svarar den gamle politikern Roland Agius ” det är för att du inte äger lägenheten”. Hur arrogant för man vara? ”Jasså, jag äger inte min hyreslägenhet?  Det hade jag ingen aaaaaaning om” . Tror dom att folk är helt dumma i huvudet? Jag frågade naturligtvis det men då slutade kommentarerna. Inte undra på om det finns ett utbrett politiker förakt bland folk om det finns ett starkt folkförakt bland politikerna.

 


Kommentarer
Postat av: jennie

Räknas inte p diddy och snoop? :)

2010-02-08 @ 15:04:26
Postat av: Björn

Visste att det var nåt jag hade glömt.....

2010-02-08 @ 15:09:17
Postat av: Anders

Who is the who? Kan tänka mig att många som är födda på slutet av 70-talet och senare undrade vad det var för gubbar som lirade. Hörde att det brukar vara 6 % av den arbetande befolkningen i USA som sjukanmäler sig efter super bowl. Vilka tunnpuckar!

2010-02-09 @ 00:00:58
Postat av: Björn

@anders. Man undrar ju vem som gjort valet att välja sextioåriga, engelska fördettingar. Vart tog alla nya stora amerikanska artister vägen. Vart tog hela hiphop vågen vägen? Troligtvis tog man ett band som inte under några omständigheter kan stöta sig med någon... om man nu inte känner till att Pete Townseand har varit misstänkt för pedofili ( iofs en troligtvis felaktig anklagelse men ändå). Märkligt är det och det var dom som gjorde att jag somnade och missade andra halvan av matchen...

2010-02-09 @ 10:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0