Julpynt

Hur länge får man ha julpyntet uppsatt? Tjugonda Knut är kanske sista dagen. Jag tycker det är trevligt att i alla fall ha adventsljusstakarna och ljusslingorna uppsatta ett bra tag till. Januari är riktigt mörkt och trist så lite ljus kan inte skada. Smal skillnad mellan att ha julsakerna uppsatta länge eller att vara först med att ha dom uppe. OK, tomtarna är nerplockade. De flesta av änglarna också, glömde några i fönstret, dom får sitta ett tag till, minst till påsk.


Är januari den tråkigaste månaden av alla? Mörkt, kallt och långt till värmen. Fast i år är det ju ovanligt ljus i alla fall, samtidigt ovanligt kallt, det får aldrig vara riktigt, riktigt bra.



Fast det känns lite futtigt att klaga efter att man sett rapporterna från Haiti. Nästan hälften av hela befolkningen bostadslös, helt sanslöst. Tvåhundra kanske trehundra tusen döda.. mer än hela Uppsala. Går inte ens att fatta omfattningen av katastrofen. Själv går man här och klagar på att man har tennisarmbåge.



Behövs det lokala partier? Uppsala har, så vitt jag kommer ihåg, aldrig haft något lokalt parti. Inget stockholmsparti ( fast det vore ju underligt, ett stockholmsparti i Uppsala....), inget länsbytar parti, inget planskilda korsningspartiet. Undrar vad det beror på? Politik kanske inte är något för blasea ( hur fan säger man att man är blasé) universitets snobbar? Det har onekligen funnits frågor som berört. E4 frågan, Musikens hus frågan ( som engagerade över 8000 att skriva på en protestlista) är några exempel men ändå inte. Vore väl skönt med ett parti som enbart såg till kommunens bästa utan att böja sig under den vinande partipiskan? Kanske inte är så viktigt, det blir ändå som det blir.

På allmän begäran, en historia…….. lite måste vi väl ha att muntra upp oss med så här mitt i vintern. En golfhistoria alltså:

Mannen och kvinna ligger i sängen på kvällen och småpratar.
- Om jag dog, skulle du då gifta om dig, säger kvinnan
- Absolut inte, säger mannen, du är den enda
- Men, du är ju fortfarande ung, tjatar hon vidare, klart du måste gifta om dig
Mannen ger sig till slut och säger:
- Ja, kanske, någon gång kanske
- Skulle ni bo här då, säger kvinnan
- Det skulle vi nog, jag har ju ärvt huset av mina föräldrar så det är nog troligt
- Skulle ni sova i den här sängen?
- Jag trivs bra här, säger mannen, så det skulle vi nog men nu får du sluta tjata
- Skulle hon få köra min bil, tjatar kvinnan vidare
- Den är ju alldeles ny så det skulle hon nog
- Men…. Skulle hon få använda mina golfklubbor?
- Nej nej nej, säger mannen, hon slår från vänster……

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0