Kommunala pengar

Lite varmare idag, tror jag i alla fall, våren är på väg. Ni har väl märkt att det blivit ljusare? Dags att investera i markiser och persienner snart. Temperaturen är snart uppe i 17 grader i min lägenhet, snåldjävel till hyresvärd ( Lundbergs, så ni vet). Tur det finns värmeljus. Går väl minst fem per dag. Finns det värmeljus utomlands? Jag har varken sett eller hört talas om det i alla fall. Fast eftersom IKEA finns så finns väl värmeljus, almondy mandeltårta och norrlandspilsner, billy bokhyllor och ektorp soffor. Fantastiskt hur det svenska språket sprider sig via möbler över världen.



Härligt med kommunalråd som har koll eller hur? Bandyfinalen kostade Uppsala 3,4 miljoner förra året. På frågan vad finalen omsätter så säger Cecilia Forss ” jag vet inte”, ”men du måste väl vet vad finalen omsätter om uppsala ska täcka underskottet?” ”Nej, det är bra marknadsföring…” Undrar om hon hanterar sin privatekonomi lika slarvigt?

 

Fast det är väl tradition bland politiker att sakna koll på sin privatekonomi, hindrar inte att man vill bli statsminister så vi kan väl inte kräva mer av en lokalpolitiker antar jag. Undrar om man blir sifferblind när man sitter och bollar med andras pengar? Finns nog risk för det.

Kan det vara så att om man vill hjälpa hemlösa för några tusenlappar så är de beloppen mer lättfattliga för en beslutsfattare, därmed säger man nej,  än hundra miljoner hit och hundra miljoner dit? Verkar ju onekligen så. Man kanske måste bryta ner det till hanterliga siffor?

Musikens hus hade cirka 85.000 besökare förra året och kostar i storleksordningen 45 miljoner, det är alltså 529 kr i subvention per besökare som ska betalas även av oss som inte går dit ( fast jag har faktiskt varit där en gång, Lundell, och kommer snart att gå igen, Talib Kweli, så snart har jag väl tagit tillbaka min andel av skattesubventionerna till detta skrytbygge).


Är det värt 529 kr för kommunen varje gång någon går på en konsert i Musikens Hus? Det är möjligt men knappast troligt. Lönar sig verkligen stats/ kommunalsubventionerad kultur? 180 miljoner per år lägger kommunen på kultur. Det kanske är rätt men vad säger väljarna? Vi kanske vill att åldringsvården ska fungera först, att skolan ska hålla måttet, att köerna på akuten är rimliga innan vi lägger pengar på stråkorkestrar och teaterföreställningar. Jag vet inte men det vore intressant att ställa frågan.



Tänkte på vad svenskhet är. Är det evert taubes romantiska skärgårdsbild eller vad? Jag tror att Thåström fångat mycket av vår generations svenskhet med Buster och Fantomen i nedanstående låt.

Thåström – Kort biografi med litet testamente


Kommentarer
Postat av: jennie

Pappa, det finns värmeljus utomlands. Iaf i Turkiet...

2010-01-14 @ 17:03:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0