Lite om Haiti

50.000 döda i ett av världens fattigaste länder. Alltid de fattigaste som drabbas, haiti nu och Indonesien tidigare.


Man kan ju undra varför Haiti är ett av världens fattigaste länder och varför ingen tidigare har brytt sig. Hörde en kommentar att katastrofen kan vara det bästa som hänt landet, äntligen bryr sig världssamfundet om detta land. Grunden i fattigdomen är den diktatur som man hade under 30 år. Papa och Baby Doc. För att få bort grunden till fattigdom i världen måste vi alltså se till att få bort konflikter, diktaturer och religiösa fanatiker… tror jag i alla fall. Bättre att vara proaktiv och stödja förändring än att dämpa sitt samvete genom att skicka in 50 kr till Röda Korset ( fast det ska man självfallet också göra). Själv är jag med i Amnesty…. Inte mycket kanske men alltid något.



Undrar hur mycket vi ger i bistånd till haiti? Antagligen ingenting. Däremot ger vi säkert en hel del till Cuba som, om jag förstått rätt, är ett rätt bördigt och i grunden rikt land. Haiti har ingen som helst industri, inga turister, ingenting.

Fruktansvärt är det i alla fall. Vad vet man egentligen om haiti? Inte mycket, helt okänt land alldeles bredvid charterparadiset Dominikanska republiken. Man borde lära sig mera.



Tipsar om boken Mr Clarinet av Nick Stone som utspelar sig på Haiti och tar avstamp i voodoo kulturen. Klart spännande deckare/ thriller. Finns att beställa…  Jag hittade mitt ex på ett pensionat på Sardinien…



Sen är ju Wyclef Jean från Haiti. Därav gruppnamnet Fugees. Refugees from haiti. Han har gjort en skiva på det speciella språket man talar på Haiti, en blandning av creole och spanska, finns tyvärr inte på spotify så ni får nöja er med mästerverket The Carnival.

Kanske en av de bästa skivorna genom tiderna. Kommer definitivt högt upp på min bästa lista. Lyssna på den första riktiga låten, The Apocalypse, där han samplat Concert for one voice med för mig okända Kalliopi Vetta, helt strålande. Lyssna sen på originalet ( hela skivan är förresten rätt bra) Kalliopi Vetta – Concert For One Voice

Wyclef Jean – Presents the Carnival Featuring the Refugee Allstars

 

Den riktigt uppmärksamma har säkert noterat avsaknaden av lokalpolitiskt gnäll… återkommer om det i nästa vecka. Ämnen som ” självklart ska vi bygga en stor idrottsarena mitt i stan. Parkeringsplatser? Nej, folk kommer att åka tåg… ” ” Vi har inte råd att betala sängplatser för uteliggare när det är tjugograder kallt för vi ska lägga 2,8 miljoner på bandyfinalen” ” Klart vi ska ha ett kultur hus, Säffle har ju ett” ” Grönytor mitt i stan? Dumheter, där ska det vara betong”


Nu tar jag gnällpaus tills på måndag men då är jag tillbaka, mer gnällig och irriterad än någonsin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0