Mer om året som har gått

Ok, måste fortsätta gårdagens tema. Hörde nämligen på regionalnyheterna att årets största nyhet är svininfluensan…

Fanns den? Någon som känner någon som varit förkyld eller haft influensa senaste året? Självklart. Någon som känner någon som haft svininfluensa? Nope…


Det kanske är det som var årets tema, företeelser som egentligen inte fanns.



Svininfluensa
är som Jesus, alla tror på den men ingen har sett den…. Köa för nattvard eller influensaspruta kan väl gå på ett ut kanske. Själv är jag varken svin eller jesus religiös så köande får anstå till SJ eller var man nu står i kö.



Värderånet
. 160 miljoner, puts väck. De enda som vet hur mycket pengar som fanns är värdeföretaget själva, det kanske inte ens fanns några pengarna. Rånarna nekar förståss… rätt effektiva killar måste man ju tillstå. Om dom nu fick med sig 160 miljoner så kan det ju vara värt några år i fängelse, bra pensionsförsäkring om inte annat.



Tigers
familjelycka gick upp i bunkersand. Fast den fanns nog inte innan heller eller hur? En till nyhet som var en chimär… Har skrivit om honom tidigare och det kan väl räcka nu men en liten kommentar. Det är fascinerande hur isolerade kändisar saknar förankring i verkligheten. Han trodde säkert att det var normalt att ha älskarinnor, är väl aldrig någon som sagt åt honom att han gör fel. ”har inte alla lyxhoror på stan? Det hade jag ingen aning om”



Fjärde stora nyheten är väl miljöfokuset och då framförallt den globala uppvärmningen…. Kallaste vintern sen fyrtiotalet. Tur att vi har en global uppvärmning annars hade vi väl frusit ihjäl.. Uppvärmningen är kanske en nyhet som inte finns. Eller också hjälpte klimatmötet i Köpenhamn, man kanske gjorde ett för bra jobb med att stoppa uppvärmningen, hela Europa hamnade under snö ( nu föll jag återigen i fällan att tro att Europa/ Sverige/ Uppsala är världen, har faktiskt ingen aning om det är kallt eller varmt i övriga världen).



Femte nyheten är lokal. Jag blev inte landshövding. Det har väl inte fått så stora rubriker som det har förtjänat men ändå. Kan tyckas vara ytterligare en icke nyhet men för mig var det stort, man får inte glömma det individuella micro perspektivet på livet. Hade i alla fall blivit en mindre i statistiken. Får komma igen nästa gång.



Får räcka med icke nyheter nu och ladda upp får nyhetsåret 2010. Val val val. Har redan börjat. Märks faktiskt tom på Facebook. Kommer grupper som uppmanar till lokal debatt osv,  mycket positivt, men samtidigt kryper en del ormar fram under sina stenar. Senast jag såg var en som heter ”svenska barn behöver också hjälp” satt upp av någon form av religiös organisation (vilken framgår inte) som vill skära ner på biståndet. Ser redan medlemmar som håller med i sak men inte förstår syftet med gruppen.



Det kommer att komma mycket sånt i bakvattnet av Sverige Demokraternas framgångar. Det politiska mörkret har aldrig varit mer närvarande än det är just nu. De etablerade partierna hjälper till med sin flathet. Vågar inte ställa sig upp och ta avstånd, man kan ju förlora några röster. Riktigt svagt. Bengt Westerbergs vägrande att sitta i samma soffa som Ny Demokrati ter sig idag som ett under av personlig integritet.



Vilka blir det viktigaste valfrågorna? Inte blir det åldringsvården i alla fall. Saab med sina 4000 anställda ( tror jag) verkar ha en starkt lobbygrupp medans Sveriges….. hur många är dom?... pensionärer inte verkar ha någon som talar för deras sak. Fast mitt engagemang grundar sig väl i att jag själv snart är pensionär, långvården kryper allt närmare.
En annan fråga som verkar bli bortglömd är den kraftiga förändringen av skolan som alliansen har börjat inför, från en skola som verkligen försöker lär ungarna något till en klassisk pluggskola. Skolan var helt urusel när jag var liten och nu vill man tillbaka dit. Märkligt.



Jag fick betyg i tvåan, hur kul var det för de ungar som var sent utvecklade eller tom dyslektiker? Dyslexi var väl mer eller mindre okänt när jag gick i skolan, så här i efterhand så tycker jag synd om dom som blev stämplade som dumma i huvudet för att dom inte kunde läsa, så ska vi väl ändå inte ha det igen? Sen kan man ju undra varför vi läser så mycket matte i skolan. Finns nåt med siffror som motsvarar dyslexi men jag kommer inte ihåg vad det heter, sifferblind sa man när jag var liten. Kan man inte matte så betraktas man som dum, kan man räkna är man smart. Hur fel tänkt är inte det? Själv var jag duktig i matte men inte var jag något smartare än andra för det. Hade vi haft betyg i socialkompetens så hade jag väl fått gå två år i varje klass istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0