Om ett snöigt Uppsala

Torsdag och vintern har slagit till igen. Snö, snö, snö. Man trodde det var över för denna gång men samtidigt får vi acceptera att vi bor i kalla norden.


Skulle till stockholm men loket gick sönder i Knivsta. Till slut ledsnade jag, hoppade av och åkte hemåt igen. Nu vet jag faktiskt inte om det berodde på snön, vilket hade varit riktigt bedrövligt, eller om det var ett ”normalt” fel. Går självfallet inte att garantera att allt håller jämnt men man undrar ju hur underhållet är när loken går sönder hela tiden.  Var drabbad av samma sak för inte så länge sedan och då blev v i över tre timmar försenade. Annars så tycker jag nog att SJ har lite dåligt rykte, personligen så tycker jag det fungerar rätt bra, fast det kanske beror på att jag pendlade i slutet av åttio-talet och då var det mer regel än undantag med kraftiga förseningar.



Hela stan är täckt av snö idag, ser ut över Fyrisån med alla änder, ut över Saluhallen och upp mot Domkyrkan som står som vit som tre stearinljus på uppsalaåsen. Riktigt tjusigt. Vi borde passa på att lägga en längdskidåkningsspår runt stan. Start och mål på St Erikstorg ( för att hänga på parkeringsdebatten) . Varför inte spola upp en isbana på Fyristorg nu när sportlovet närmare sig, vore väl kul för ungarna att åka skridskor mitt i stan. Går säkert att finansiera genom att sälja varm choklad eller nåt sånt. Inte så många vintrar vi har chans att göra nåt sånt.  Ska det vara vinter så ska det, ingen vill väl ha den vanliga slaskandet.



Idag känns det verkligen skönt att bo i en hyreslägenhet mitt inne i Uppsala. Ingen skottande, inget oroande för hur värmen ska fungera osv. Kommer ihåg när jag bodde i hus som liten. Det var alltid något som skulle fixas. Var det inte snö som skulle skottas så var det gräs som skulle klippas, blommor som ska vattnas, olja som skulle fyllas på till oljeeldning osv osv. Sa redan som liten att när jag blir stor ska jag aldrig bo i hus och det löftet har jag alltid hållit. Är nöjd med att sitta på min balkong, under min korkek alltså, och titta ut över staden istället. Lite kallt att sitta på balkongen idag kanske men som sagt, vi bor i kalla norden.

 


Kommentarer
Postat av: matts

SJ, SJ gamle vän...

Under 2010 har jag varit i tid en gång med tågen. Men nu skall man ju inte enbart skylla på SJ längre. Signalfel, växelfel, spårfel är ju Banverkets fel. Och ja visst är det skönt när man väl sitter på tåget, om man får sittplats. Och så många dåliga vagnar. Och lok som får fel, och vagnar som får fel och ...

Men det är skönt att åka tåg, men nog borde både SJ och Banverket göra det bättre...

2010-01-29 @ 08:30:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0