Tvillingdeckarna och Belgian Blue

Tänk vad småsaker kan sätta igång fantasin. Började på en ny kommissarie Maigret bok igår, Maigret och de motsträviga vittnena, och upptäckte att boken inte var sprättad. Så var alla pocketböcker när man var liten, man fick börja med att sprätta upp boken innan den gick att läsa. Fan, det är snart 50 år sedan. Kom då att tänka på vad man läste som liten.


Min första bok tror jag var Vi på Saltkråkan som jag fick av en granne när jag fyllde, tror jag, åtta. Har inget minne av att jag läste den men det måste jag väl ha gjort. Kommer ihåg när jag fick mitt första bibliotekskort, gick dit och lånade allt, nästan. Fast det var ju för svårt förståss…



Sen hittade man till Tvillingdeckarna (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvillingdeckarna) , tror jag har läst de flesta, Hubbe och grabbarna. Tillhörd Wahlströms ungdomsserie. Tidstypiskt att det var olika färg, grönt och rött, på pärmen beroende på om det var flick eller pojkböcker. Man borde kanske läsa om några. Lätt att nedvärdera ungdomsböcker som man läste när man var i tio års åldern, dom kanske är bra.



Tillbaka till Maigret. George Simenon skrev drygt 70 noveller om Kommissarie Jules Maigret och alla är helt enkelt brillianta. Hans inställning var att det ska ta lika lång tid att läsa en bok som att se en film, alltså ungefär en och en halv timme, vilket gjorde att han måste vara oerhört effektiv och nedskalad i språket. Hans beskrivningar av miljöer eller personer är alltid mitt i prick men väldigt korta. På ett par tre meningar så får han fram det som andra behöver halva romaner för att beskriva. Tyvärr är alla böckerna utgångna men finns att köpa i antikvariat, på Tradera eller varför inte på min favoritsite www.bokborsen.se. Börja gärna med dubbelvolymen Maigret i Paris. Finns inbunden för dryga 50 spänn, mycket böcker för pengarna, men egentligen duger det med vilken som helst. Vill ni ha någon kan ni höra av er till mig förresten, jag har en del dubletter.



En annan sak som upprör, i alla fall som Uppsalabo, är att Gösta Knutssons böcker om Pelle Svanslös inte ges ut längre. Rätt upprörande faktiskt. Här borde någon kunna gå in och göra en kulturinsats. Någon kulturintresserad Uppsalabo kanske? Skulle vara en större insats för Uppsalas historia och kultur än alla svulstiga projekt som diskuteras. Pelle, reggae och kanske lite mer om Ingmar Bergman istället för ett nytt konsthus tycker jag.


Nog om böcker för denna gång.



Såg på nyheterna att en person har blivit åtalad för att han stulit två kilometer järnvägsräls… Han var väl less på banverket och Sj och ville bygga en egen järnväg! Tycker det låter som en bra ide. Vi ska ju åka mer tåg och om nu tåget bara fungerar lite sådär så får man väl göra något åt det.



Sista ämnet för dagen: Belgian Blue…. Nu kommer det upprop om att det ska märkas vilken ras det är på korna vi äter, troligtvis vad kon heter, kanske en liten bild skulle vara bra; ”Hej, jag heter Blenda, ät mig gärna med en trevligt potatisgratäng”. Vad är egentligen problemet? Sluta äta kött! Hur svårt kan det va!!

Alla icke köttätare är inte militanta veganer a la Salander. Själv en medelålders, halv fett, halvt tunnhårig, halv dum ( ser ni mönstret? Man kan inte göra någonting ordentligt, bara halvdant) man i mina bästa år… kanske inte… hur som helst. Jag har inte ätit kött på 25 år. Får alltid förklara varför, däremot så är det ingen som behöver förklara varför dom äter kött. Fast vi är väl gjorda för att äta kött kanske… som våra huggtänder antyder eller som våra magar är uppbyggda, snabba är vi också så vi kan jaga…  Lär återkomma till ämnet.

Dags att ge sig av mot stockholm, Tåget lär gå i tid, komma fram i tid och dessutom är det billigt… not. Hur kan man tro att folk väljer tåget när det är så djäkla dyrt? Här måste man börja tänka om. Ska verkligen SJ ge ett överskott till staten? Innebär det inte en samhällsekonomisk vinst om vi åker tåg istället för att ta bilen? Idag blir det i alla fall tåg men man borde inte ens behöva fundera på alternativet bil, det borde vara självklart att åka tåg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0