är det bättre nu?

Visst är det märkligt att vi i vårt jämlika samhälle ändå väljer att värdera och nedvärdera. Fick idag höra att jag är uppvuxen på Fattigdoms Kåbo. Nu är Kåbo det fina området och där jag är uppvuxen, Kungsgärdet, ett vanligt område. Men varför gör man den jämförelsen? Är en herrgård ett fattigdoms slott, en villa en fattigdoms herrgård, en kolonilott en fattigdoms villa och en pappkartong i gränden en fattigdoms kolonilott?



Räcker det inte med det gränser som fanns när man var lite. Fast då förstod man det nog inte, inte jag i alla fall. Förra generationen var väl mer medveten. Mössan i handen generationen. Knyta handen i fickan generationen. Fast den tillhör man väl själv också. Känns som att den nya generation inte har samma auktoritets respekt som vi hade. Fan så mycket skit man blev matat med i skolan.

 

Okritiskt lyssna på vad en rätt obegåvad lärare kläckte ur sig. Konstigt att det blev folk av oss också, om det nu blev det. Nu vill man tillbaka till det man kallar kunskapsskolan. Den har inte jag gått i. mata ungarna med skitskolan gick jag i.

Inte mycket i världen idag som tyder på att det blivit bättre. Svält och konflikter. Religionskrig och terror. Som Lars Ekborg sa: Elände, elände, elände, elände, erlander… förlåt, elände ska det vara. Tom humorn var bättre förr.

 

 Fast en sak är bättre nu. Internet. Internet och Spotify. Spotifys möjlighet att få fram okänd musik är underskattad. Klart att det etablerade artisterna klagar, nu får dom ju konkurrens.

Lyssna på detta. Aldrig hört talas om tidigare men helt djävla strålande. Loke – Violence, Drugs, Sex, & Hip Hop (A Love Story)  Tom titeln är brilliant.

Kan det vara en travesti på Sex, drugs and rocknroll? Hoppas det.  Ian Dury – Sex & Drugs & Rock & Roll

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0