Briobräda och matnostalgi

Var på Rikki Lee Jones igår, en favorit sen förr men idag tyvärr en rätt patetisk figur.

 

Undrar om det var vad hon tänkte sig när hon slog igenom att 2010 ska jag stå på en scen i en liten svensk stad och sjunga för 200, visserligen entusiastiska, åhörare? Tror inte det. Rätt trist konsert faktiskt. Kul att ha varit där men inget mer. Gav tid att fundera på om man själv är där man ville vara.

 

Vad var det man drömde som liten? Vad ville man bli? Allt från fotbollsproffs till polis kanske. I mitt fall var det arkeolog och arkitekt men till slut så hade jag inga drömmar om vad jag skulle bli, det är nog det som är det stora felet. Är avundsjuk på fackidioter, folk som TV4 ringer när dom vill prata om kvalster i stadsmiljöer, dyslektiska sälar eller hur kvinnor tänker. Man får hitta nåt ämne som ingen aning bryr sig om och bli expert. Damhockey kanske…..Rullstolscurling.

 

Livet är som en sån där Brio bräda med hål, fyrkantiga, trekantiga, runda, som man ska slå ner med en gummiklubba. Man tar sin bit och slår ner den och det gick väl rätt bra när man var ung. Man klappade till och vips så gick den igenom. Men nu när man är äldre och svagare upptäcker man att bitarna inte passar, att dom aldrig har passat utan att man slog ner dom med rent våld. Vad gör man då? Jo, man letar upp nya bitar som passar hålen, man har inget val, men hur gör man det… inte så lätt.

 

Fredagar är inte så dumma faktiskt, i alla fall inte när man är ledig, vädret är fint och man redan kl 9 börjar längta efter att äta lunch på stan. Undrar vad det ska bli idag, utbudet har onekligen blivit rätt bra numera. Annat var det förr. Mjölkbar på Stora torget. Kommer ni ihåg skylten? Varmkorv inne på Tempo, ibland hade man inte råd med korv då blev det korvbröd med ketchup.

 

Brukar ibland tänka på när man åt saker för första gången. När jag var liten kokade vi kaffe. Visseljohanna, kokade konstant över, påtår på sumpen. När kom kaffebryggaren egentligen? Chipsen? Har inget minne av att vi åt chips när jag var lite, popcorn däremot men inte chips. Loranga men inte Fanta. Kommer inte ens ihåg att vi drack cola. Hamburgare.  Man åt inte hamburgare. Mosbricka med Pucko däremot. När kom pizzan? Runt 70 kanske… Kinamat? Sushin är ju i alla fall rätt ny. Stan dräller av sushibarer av skiftande kvalitet numera, svenskens nya korv med bröd? Kanske inte. Svenskens nya ketchup lär vara söt sur thai sås. Tror knappt mina föräldrar drack rödvin, öl, nubbe och grogg skulle det vara, fast här kanske jag minns fel.

 

 

Finns vino tinto fortfarande? Egir? Beyaz? Kir? Man kan inte ha druckit så mycket när man var ung eftersom man kommer ihåg vad det var man drack…. Rom och cola har dom väl inte på krogen längre. Nostalgi nostalgi

 

 

Här kommer en liten nostalgisk spellista. Ett soundtrack till vår försvinnande ungdom och ett förebud om vårt tilltagande tillbakablickande. Den som kan sin historia kontrollerar framtiden.

Spellista 12 mars

 

En ny favoritlåt som bonus

The Dead Weather – I Cut Like A Buffalo


Kommentarer
Postat av: BeA Nilsson

Mavro Daphne och Diamant har ju också runnit genom strupen... åt båda hållen !

2010-03-12 @ 11:41:13
Postat av: Björn

Tjena Bea. Det där var mer information än vad jag behövde... ser bilden framför mig, dagens lunch härmed inställd

2010-03-12 @ 11:45:01
Postat av: Anders

La Garonne när man ville komma upp ett snäpp från Beyaz, men frågan är om det verkligen var ett "snäpp". Hade en nostalgitripp i går kväll. Vodka och grappo...det blev dock bara en. Det är faktiskt inte gott. Minns utöver detta att det var något speciellt att få äta på restaurang som grabb. Korv med sån där vågig pommes frites varje gång. Minns någon läsken "Merry"? Härligt att få perspektiv på tingen!

2010-03-13 @ 09:02:47
Postat av: Björn

@anders. Kommer mycket väl ihåg Merry. Dom hade symboler i korken som man samlade på för att vinna priser.

Vodka och grappo? Tror vi drack gin och grape när jag var ung, fast jag drack väl så mycket att jag har glömt det kanske. Vågig pommes frites... ja vilken nostalgi tripp, var kom stripsen ifrån.

2010-03-13 @ 09:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0