Butiker och pelle ( samma som UNT)

Såg ett inlägg på facebook att företagare i centrum har ett elände ( tror tom det användes starkare ord) så jag tog mig en liten promenad för att se vad som förändrats, vilket företag och butiker som är nya och om det finns några gamla kvar…

 

 

Bergmans fanns när jag var liten (inget släktskap). Strax bredvid ligger Kom In. Har något vagt minne av att Politiska knuten brann i mitten på sjuttiotalet och att då Kom In hade utförsäljning. Kan minnas fel. Kommer sen fram till Jaber som visserligen inte har legat i Gamla Gillet så länge men som har funnits så länge jag minns. I början, tror jag, låg dom i V-Dala huset som numera är ombyggt och har tappat lite av den ursprungliga känslan.

 

 

Går över ån till Trolltyg som väl har funnits väldigt länge. Kommer ihåg att dom låg där numera Kyrkans hus ligger men jag har ett vagt minne av att dom startade i en av gränderna mellan gågatan och ån. I alla fall köpte jag en tröja där eller om det var ett par Boomerang manchester byxor, stort på den tiden, i mitten av sjuttiotalet.

 

 

Ett av mina första sommarjobb var på Herr-City ( nuvarande Rolans) som också finns kvar, Forsa bageriet, Handsk och väskbutiken bredvid, Dea osv osv. Rätt många butiker som trots allt finns kvar sen lång tid tillbaka. Hattbutiken på gågatan, Bokhandlare, Mattsons guld. Verkar som det ändå fungerar att ha butik inne i stan trots parkeringsproblem och svindyr busstrafik.

Måste vara något annat som lockar till centrumshopping än den shopping man gör i stormarknader. Kanske helt enkelt är så att man vill handla i miljöer som är lite mer mänskliga, i butiker som drivs av definierbara personer till skillnad från opersonliga storkoncerner som dominerar exempelvis Gränby.

Jag tror det är så, jag handlar hellre hos någon som jag vet är beroende av att jag handlar där och då anstränger sig, som kanske inte ser sitt jobb enbart som ett levebröd utan som kanske tom är intresserad av varorna dom säljer.

 

Nu till ett annat ämne. Varför går det inte att köpa Pelle Svanslösböcker i Uppsala? Jo, för dom är utgångna hos förlaget (enligt uppgift ska jag säga, har inte gjort någon egen kontroll). Är inte detta skamligt. Så, om man får barnbarn så kan man inte ge dom blädderböcker om Uppsalas mest kända katt, inte läsa godnattsaga som utspelar sig på Rundelsgränd, inte göra reklam för vårt starkaste varumärke utan att leta på antikvariat (där det nästan aldrig finns några). Här borde kommunen eller turistbyrån kunna göra en insats


Kommentarer
Postat av: matts

en annan har ju inte varit uppsalabo mer än 27 år, så hela perspektivet har man ju inte. Men när var det som NK hade filial i Uppsala? Var det 1988 eller? De var ju i övervåningen i S:t Persgallerian om jag inte missminner mig.

2010-03-11 @ 09:57:13
Postat av: Björn

Det kommer jag överhuvudtaget inte ihåg...var väl för fint för mig. Däremot kommer jag ihåg att Landings låg däruppe rätt länge.

2010-03-11 @ 11:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0