Det gamla, det nya och Mådan

 

Kul med respons på blogginläggen. Tydligen fler som har samma barndomsupplevelser i bilen som jag har.

” Mina föräldrar undrade varför min syster alltid blev åksjuk, ingen tänkte på att dom rökte konstant när vi var ute och åkte” är en kommentarerna.

 

Det är lätt att tänka att numera är allt bättre, dumheter som sånt sysslar vi inte med numera eller? Undrar vad vi gör idag som man kommer att ruska på huvudet åt om ett antal år?

 


Weekendresor till Paris? Plastinslagna gurkor? Importerade äpplen från sydamerika? Tågtidtabeller?  Programtablåer för TV? Kärnfamiljen? Maud Olofsson? Curling? Datorkrascher? Microsoft?

 

När jag skrev ovanstående så började jag reta upp mig på Mådan igen. Fan vad störd jag blir på henne. Hon är som en gläfsande terrier som inte har nåt att säga men ändå skäller på de större hundarna. Nu är opinionssiffrorna dåliga då skickar alliansen ut henne, och mesproppen göran, för att skriva debattartiklar och diskutera. Hur fan blev Rut avdraget en centerfråga eller skolpolitiken en KD fråga. KD måste ur riksdagen snarast, ett ultrahögerparti med reaktionära åsikter förpackat i nyinköpta Dressman kostymer. Fast det är väl dags att slänga ut v också nu. Vaddå ta bort avdraget för hemma nära tjänster för att det är de mest välbeställda som har råd? Det är väl klart att det är dom som tjänar mest som kan ha hemma hjälp men det är dom som har mest pengar att spendera som handlar mest också, ska vi stänga ICA affärerna bara för den skull?  Under de perioder jag har tjänat mest har jag också jobbat mest, tror inte min timpenning då var speciellt mycket högra en vad en normalinkomsttagare har.



Sen skapar man ett samhälle där servicen inte fungerar så man blir tvingad att ta privata försäkringar av oron för att bli sjuk och behöva läkarvård om ens tänder plötsligt behöver mer än den vanliga omsorgen.  Vem bestämde att det sociala skyddsnätet skulle monteras ner till den milda grad som har hänt idag? Vem bestämde att vi inte ska ha någon värdig åldringsvård? Vem bestämde att Vattenfall, SJ och Banverket ska vara affärsdrivande och ge överskott till den allmänna statskassan? Inte jag i alla fall…



Angående åldringsvården så får man hoppas att politikerna tar sitt förnuft till fånga nu när dom har något att säga till om och inte inser problemet första när dom sitter där själva.

 

 

Men man får vara glad att man lever i en tid mellan det gamla och det nya tror jag. Vi tror fortfarande på de gamla värdena men ser framför oss något annat, något spännande men också oroande.
Biopremiär idag på Alice i Underlandet. En 150 år gammal bok som nu görs i 3D teknik. Ett bra exempel tycker jag på att vi letar oss tillbaka till det gamla men försöker lite så där lagom se framåt.

En musikillustration Jefferson Airplane – White Rabbit

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0