Gnäll om konsumtionssamhället

Euron sjunker som en sten.  Vår bananrepublikvaluta stiger ständigt. Snart kan vi åka på charter och känna oss rika. Är det bra eller dåligt frågar ni er? Klart det är dåligt! Nu blir ju våra varor dyrare vilket i sin tur drabbar exporten och som då till slut påverkar arbetstillfällena. Men så tänker man inte eller hur? Man tänker; nu blir ölen billigare i Grekland i sommar.

 

 

Känns som valrörelsen drivs på samma sätt. Rubrik i tidningen ” räkna ut vilket parti som du tjänar mest på?” Vaddå tjänar på? Fattar ingenting. Det måste väl trots allt vara ideologier och långsiktig utveckling av landet som är det viktiga. Om man är barnförälder så röstar man på dom som vill höja barnbidraget mest ( barnbidraget är det enda icke behovsprövade bidraget vi, helt sjukt) men sen när ungarna blir stora, byter man parti då? Som arbetslös ska man heja på den som vill höja a-kassan, som företagare den som vill sänka arbetsgivaravgiften och som pensionär den som vill sänka begravningsavgifterna? Folk är fan inte kloka.

 

 

Finanskris? Åk till Mega Mark eller Elgiganten så får ni se på finanskris. Vad kommer vårt konsumtionsbehov ifrån egentligen? Inte från kvällstidningarna i alla fall för jag lider av samma åkomma men läser inte expressen eller aftonbladet. Man vill ha och ha. Har så mycket kläder att jag snart måste köpa nya garderober. Kan helt enkelt inte slänga nåt. Har en ”bak”garderob som jag hänger kläder i som jag inte använder så ofta. Därifrån plockar jag upp dom i en låda på vinden och sen efter tre fyra ytterligare år så kanske, men bara kanske, slänger jag skiten. Vinden är full av kläder jag kan ha när jag får cancer och går ner snabbt i vikt. Dom är säkert moderna också. ” är du omodern, nej jag är retro”.

Nej, dags att åka på teater och se den Girige. Nej, det är inte ett valmöte….

 


Kommentarer
Postat av: Susanne

Tack Bea för att du gav mig länken till denna roliga blogg. Du sätter ord på det vi andra mest tänker. Skitkul och tänkvärt.

2010-05-15 @ 10:52:15
URL: http://kraxrevynytt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0