Idag är vi alla norrmän

Måndag och strålande väder, svårt att vara gnällig då eller? Klart det inte är, finns alltid nåt att gnälla över.

 

Mygg, solsting, folk som går i bredd på trottoaren utan att ta hänsyn till att jag också vill gå på trottoaren, man är väl genomskinlig kanske, folk i bolagets kö som inte har leg trots att dom är över 20 men ser ut som 17, folk som går in i mitt trapphus och pissar, städfirman som inte städar trots att folk går in i mitt trapphus och pissar, folk som retar upp sig för mycket är det rätt lätt att reta upp sig på, folk som gnäller för att folk pissar i trappuppgången, allt går att gnälla på bara man verkligen försöker.

 

Ska vara färggranna accessoarer i år såg jag på tv. Går det bra med en röd fylle näsa? Känns som man fick en sån efter helgens lilla partaj. Det är ett ord man inte hör ofta numera, partaj. Vi hade hippor, märkligt ord men så hette fest på den tiden, hippa.

Mamma sydde mig en kostym till vår första skolfest, en grå gubbvariant, var väl inte helt moderiktigt för en åtta-nio åring kanske, men hur skulle hon kunna veta det. Hade den två gånger, den ovan och sen när syster min gifte sig, sen fick den hänga i garderoben. Vem kommer på att man ska sy en kostym nuförtiden? Inte jag i alla fall.

 

 

Hade vi haft kvar unionen med Norge så hade vi varit lediga idag, fast vi har väl lediga dagar så det räcker redan. Vaddå 35 timmars arbetsvecka? En normal arbetsvecka är väl under 35 så varför vill dom att vi ska jobba mer. Aha, 35 timmars arbetsvecka men ändå ha kvar helgdagar, semester, vabb och allt vad det är, då förstår jag vad dom menar. Count me in.

 

En årsarbetstid brukar man säga är 1680 timmar men enbart drygt 1200 av dom är produktiva. Alla vill vara lediga mer för att förverkliga sig själva på fritiden, det är väl därför man är så avundsjuk på människor som har sin hobby som jobb, sk jobby. Undrar vad man skulle ha blivit om man fick välja idag, man hade säkert gjort fel val ändå, om det nu är val man gör och inte bara drabbas av livets många tillfälligheter. Själv har jag Facebook att tacka för mycket, undrar hur många som kan säga så, och det fanns inte ens för några år sedan, man får vara tacksam för den tekniska utvecklingen som för samman folk på ett sätt som aldrig förr. Tillfälligheterna blir fler om man är aktiv eller vad man ska säga. ”Ju fler jag frågar, ju fler svar får jag eller  som en berömd golfare sa ”ju mer jag tränar ju mer tur har jag”. Må de, må de.”

 

Lite Tom Waits covers: Various Artists – Step Right Up -- Waits Tribute


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0