Lite måndagsgnäll

Ursäkta om frekvensen på skrivandet har gått ner något. Är inte lika irriterad nu som jag var tidigare. Är man inte irriterad så blir man inte förbannad och blir man inte förbannad så kan man inte gnälla och då är det ju ingen mening med att skriva.


Fast jag är ofta irriterad, aldrig arg eller upprörd men ofta irriterad. Är det en åldersgrej? Inte för mig, jag var lika irriterad som barn, ungdom och som nyvuxen. Kommer att bli riktigt odräglig som pensionär. Kan se mig själv i ica-kön, på bussen och framförallt på Systemet ” ska jag slå´n på käften gamle man, ja gör det…” kommer ni ihåg vem som sa det? Men.... det var ju jag, alldeles nyss…. ( obs, om det inte finns på Spotify så existerar det inte)

Får väl trots allt acceptera att jag inte är där riktigt än så tillbaka till verkligheten.

SD tappar mark. Självfallet bra att folk inte tycker som dom men samtidigt så tror jag att den typen av åsikter inte minskar i omfattning bara för att man inte röstar på SD. Vore bättre om man skapade än facebook grupp som sa stoppa rasisterna istället för stoppa SD från att komma in i riksdagen. Dom tappar, socialdemokraterna ökar. Finns det ett samband? Åk till en byggbod och lyssna så blir det rätt självklart var de mest främlingsfientliga åsikterna finns. Fast man kanske börjar inse att en röst på SD ger röster på resten av alliansen också.


Kan ibland tycka att det vore bra om dom kom in. Som valet utvecklar sig så kan det bli en riktigt lång gäspning. Alla är lika, tycker lika, ingen sticker ut.  Inte ens miljöpartiet känns nya och annorlunda längre. Friår???? Som man döper om till entreprenörsår. Nåt av det dummaste jag hört, vem ska betala det? Jag har inte råd. Vi måste börja jobba oss in i välfärden igen. Hur vi gör det har jag ingen lösning på men att vara ledig med lön är inte metoden.

Sänk barnbidraget kan vara steg ett. Det enda icke behovsprövade bidraget vi har och det vill man ständigt öka. Om vi ändrar valperiod till vart fjärde år så skulle vi tjäna massor med pengar enbart på att få barnbidragshöjningarna lite mindre frekvent. En av de största transformeringar av pengar i Sverige idag är från barnlösa till barnfamiljer och ingen vågar en ta den debatten.


Steg två. Lägg ner försvaret. Återuppta det gamla förslaget med telefonsvarare ”vi ger oss”. Gjorde vi under andra världskriget och det fungerade rätt bra. Problemet är väl vad man ska göra av alla arbetslösa militärer, man kan inte ha hur många parkeringsvakter som helst. Fast i folkpartiets utbildningsväsende kan dom säkert få jobb. Djävla idé, pluggskolan…. Precis som vi som gick i den förr lärde oss nåt. Inte jag i alla fall. Rabblande av katekesen har vi väl haft nog av? Lär ungar att umgås och tolerera varandra så blir världen bättre, lära sig vilka kungar vi har haft får dom göra hos frisören.



Steg tre. Stoppa all sjukvård för rökare. vill man röka så får man betala de kostnader det innebär. Fast samtidigt så dör dom väl i förtid vilket är bra, då belastar dom inte pensionssystemet iallafall.



Steg fyra. Avskaffa pensionerna för politiker. Varför ska man ha avgångsvederlag om man blir utröstad ur Riksdagen eller slutar som kommunalpolitiker? Obegripligt.
Nu orkar jag inte gnälla mer... kommer mer imorgon, då är det gnälltisdag.


Kommentarer
Postat av: Susanne

Alltså minns jag helt fel?? Visst fan har vi väl redan ändrat till val vart fjärde år? Vi får väl ta var sjätte istället. fast jag vill inte ha sänkt barnbidrag förstås ;)Tänk att gnäll kan va så kul!

2010-05-24 @ 21:06:05
URL: http://kraxrevynytt.blogspot.com
Postat av: matts

Jag har också för mig att vi röstade 2006 senast. Vi ändrade från 3 till 4 år på 1900 talet efter ett antal år med 3 år, som var för ofta och innan dess var det varannat...



Eller är jag senil???

2010-05-25 @ 09:46:11
Postat av: matts

jodå



http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsval_i_Sverige#Allm.C3.A4nt



matts

2010-05-25 @ 09:47:36
Postat av: Björn

Jaja, jag skrev fel. Vi röstar vart fjärde år.

Fast det, Matts, besvarar inte din fråga.

Björn

2010-05-25 @ 09:47:54
Postat av: matts

iofs inte, men med ålderns rätt så har man lätt att glömma, eller hur, och jag är ju trots allt 3 månader äldre...

matts

2010-05-25 @ 14:16:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0