Om politik..booooring

 

Partiledardebatt igen på tv… nu när det uppenbart bara ska sändas massa tjafs om vad man eventuellt är överens om, det man är överens om men inte vill erkänna att man är överens om och det man kanske har lite nyansskillnader på varje dag på tv så borde man få anstånd med tv-licensen. De statsbärande partierna gör gratisreklam och vi får betala notan.

 

 

Fattade faktiskt inte vad man var osams om i morse. Skillnad i budget på 1,7% som man vill finansiera på lite olika sätt. Inget av blockens politik ger nya jobb, ger ökad välfärd eller på något annat sätt bidrar till att Sverige som land ökar sin konkurrenskraft. Då blir alla stora ord rätt tomma till slut.

 

 

Själv kan jag störa mig på att jag efter att ha jobbat i massor av år, förra året betalade jag mer i skatt än vad en medelinkomstagare har före skatt, helt plötsligt anses arbetsskygg. Tror någon verkligen att jag vill gå hemma och vara arbetslös med en ersättning som täcker hyran plus lite blodpudding på helgerna( och jag som inte ens äter blodpudding)? Tror man verkligen att min attraktionskraft på arbetsmarknaden ökar om man säger åt mig att jag får ännu mindre ersättning? Går fort att gå från viktig kugge i maskineriet till att bli paria. Inte så att jag förordar medborgarlön men man kunde få lite empati i alla fall nu när man inte får några pengar ( trots att det är en arbetslöshetsförsäkring, dvs något som man har betalt själv under alla år).

 

Nu startade jag ett eget företag istället så då kan man räkna in en färre i arbetslöshetsstatistiken. Undrar hur många som tänker likadant. Krävs dock att man drar ner på utgifterna om man ska få det att gå runt. Själv ska jag se om jag kan hitta en inneboende för att dryga ut kassan. Man vänjer sig snabbt med höga utgifter och tyvärr är det inte bara att ställa om till lägre när intäkterna sjunker.

 

Fast det är väl värre att vara arbetslös i Borås….. Doktor Kosmos – Arbetslös i Borås

Vem vill åka till Borås frågade sig… nån av ministrarna. Hon kunde alltså aldrig tänka tanken att folk vill åka därifrån. Vem fan vill åka till Stockholm men ändå bygger vi vägar dig. Förbifart stockholm låter bra, då slipper man åka in i alla fall. Fast dyrt blir det, väldigt dyrt.

 

Så. Vad har alliansen gjort för att skapa fler jobb för oss som inte jobbar i byggsvängen eller har förmågan att tvätta fönster? Jag kommer inte på nåt. Vad föreslår de rödgröna i samma ämne, inte ett djävla skit.  Så, kontentan blir alltså att det inte har så stor betydelse hur man röstar.

 

 

Det som kan störa mig i årets val är att vi nu har cementerat block politiken. Om jag röstar på fp så vill jag inte få ultra högerpartiet KD på köpet. Om jag röstar på Mp så vill jag inte få rödvinsvänsterpartiet V på köpet. Kan man inte bilda regering efter att valet har varit?

 

Sen tycker jag att Sahlin ska dra ner på tonläget lite. S har samma opinionssiffror nu som i förra valet, att det rödgröna blocket leder beror inte på S utan snarast på Mp framgångar och på att KD med stor sannolikhet åker ur riksdagen. Rätt åt dom. Dom har levt länge nog på Alf effekten men när man visar sitt rätta ansikte, bla i homofrågan, så har man inte i en svensk riksdag att göra. Tror att många av deras väljare faktiskt väljer SD i år och det är ju som att komma ur askan in i elden. Man får hoppas att väljarna sansar sig  men men, behövs väl bara något invandrarrelaterat så får dom ännu fler röster. Räcker säkert med nåt som liknar ett terrordåd eller att någon med invandrarbakgrund misstänkts för något allvarligare brott så är dom inne. Vore en skam för Sverige.

 

Fast pajasarna Ny Demokrati fick 11 procent så man vet ju aldrig.

 


Kommentarer
Postat av: sara

hoppas du får en fin dag. :)

2010-05-04 @ 11:45:43
URL: http://smuls.blogg.se/
Postat av: ellan

Har du turen på din sida idag? Här har jag samlat alla pågående tävlingar så kolla dig omkring och tävla du med! LyCkA TiLl!

2010-05-04 @ 12:12:37
URL: http://klartmanhangermed.blogg.se/
Postat av: L I N N

vilken är din favorit affär att handla i? :) svara gärna i inlägget :) kraam.

2010-05-04 @ 12:26:54
URL: http://liinnssaann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0