fredagsmusik

Friskis och svettis igår. Styrke medel med Mårten, rätt segt faktiskt men...
han spelade Just D. Hon är som ett hubba bubba. ett av mina absoluta favoritband...
Som sagt, passet var rätt trist så jag började tänka på vilka mina svenska favoritskivor är. Sagt och gjort, här kommer dom
1. Vassa Eggen - Ulf Lundell
Ulf Lundell – Den Vassa Eggen
Det självklara valet. Allt föll på plats, tom produktionen fungerade ( för att Uffe var för full att orka bry sig, inget ont som har något gott med sig). Tror knappast att han förutsåg att bla Chans skulle bli en konsertfavorit.
Min personliga favorit är  Ulf Lundell – Inte Ett Ont Ord inte så mycket spelad men handlar om saknaden efter sina barn när skilsmässan är ett faktum. Har fortfarande svårt att lyssna på den.
2. Venuspassagen - Reeperbahn
Reeperbahn – Venuspassagen
Det blir inte bättre än så här. "jag väntar på den sjunde vågen"."what did you do to my wife? absolutly nothing..."; 2 mitt liv är en liten kostym" jaja. Idag är väl Reeperbahn lika med Olle Ljungström men inget kan vara mera fel. Danne Sundqvist glöms alltid bort.
3. Rocknroll - Just D
Just D – Rock N Roll
Till och med titeln är ironisk.... Fast det är rätt mycket rock för att vara ett hiphop album. Samplar helt vilt, astrid lindgren dyker upp på ett spår, funksaxofoner och funkgitarrer dominerar ljudbilden, sen texterna förståss.... vad säger man. En modern Povel Ramel. "Vem fan vill dansa med oss?", den självklara frågan för en barhängare med svett i handflatorna.
4. Skebokvarnsvägen -  Thåström
finns inte på spotify, här kommer iallafall hitlåten från skivan
Thåström – Fanfanfan
kan det bli mer självutlämnade och känsligt från punkpappan från Rågsved?Jag tror inte det. När rebellen blir gammal blir han inte religös, han blir nostalgisk
Fan fan fan.
5. Du & jag och döden - Kent
Kent – Du & jag döden
Problemet med Kent är att jag aldrig har haft någon riktig relation med dom. Såg dom visserligen på Lollipop för hundra år sedan men har nog tyckt dom varit lite för posöraktiga. Denna pärla ändrade min inställning, äntligen lite tyngd. "I döda vinkeln ser jag allt du gör"
Övriga
Det var hårt om sista platsen... Docent död var nog närmast. Bensin i blodet, en ensam man på sin moped... fan vad bra, en äkta svensk trucking sång, fast på moped.
Eldkvarn då... jo visst, genom ljuva livet, kungarna från broadway... bra bra bra men der är bara fem platser att kriga om.
Bob hund... samma där, bra bra bra, men platsar inte riktigt
Sen då, allt nytt säger ni. Som vaddå? Har lasse berghagen kommit med någon skiva på länge frågar jag mig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0