Jobb coacher

Äntligen kommer det en rapport om eländet med jobb coacher. Kostnad 1,4 miljarder.
Vem fan kom på det? Politiker gör allt för att verka aktiva, för att visa handlingskraft, ha ideer men detta. Har skrivit det förr i mitt inlägg "var kom alla djävla coacher ifrån" men skriver det igen.

Hade själv en efter att jag slutade på mitt förra jobb. Visserlgen en trevlig och positiv tjej men hur fan kan man tro att en 28 årig personlig tränare kan hjälpa mig att få jobb? obegripligt. Det enda hon tillförde var positivt snack men inga kontakter, inga idéer. Uppenbart var detta enbart ett sätt för denna rekryteringsfirma att få in lite extra pengar. Var kommer dom ifrån allihop? Jag måste ha missat att det fanns en "jobbcoach" utbildning i Sverige..
OM man istället hade lagt alla dessa pengar på att återskapa AMS och erbjuda folk utbildning med syfte att göra människor mer attraktiva på den moderna arbetsmarknaden så hade man säkert skapa en del riktiga jobb istället.
Bekant som gick bussutbildning och var garanterad jobb redan när hon började utbildningen. Strålande. Det är så det ska vara.
Istället för vidareutbildning så kräver vi nu att folk ska gå ner på arbetsförmedlingen, ställa sig i kö och tala om att dom är arbetslösa. Det måste dessutom göras lite då och då. Knappast produktivt. Ger visserligen arbete till arbetsförmedlare men troligtvis skulle vem som helst kunna sätta ett kryss i en ruta "är arbetslös" utan att ha en utbildning för det. Blir riktigt irriterad.
Finns det jobb? troligtivs finns det jobb men inte exakt det man har erfarenhet av, inte exakt dit man kan gå, inte exakt arbetstider som passar perfekt. Fast det får man ta. Det AF borde kunna hjälpa till med är att förmedla yrkesinriktad utbildning. Att lära sig office paketet är INTE utbildning. Det ska man kunna ändå, på samma sätt som man kan läsa och skriva. Det får man investera i själv. Lastbilskort, busskort, redovisningskurs, snickare, murare, elteknik... sånt borde gå att få istället för att redovisa "jag är arbetslös" hela tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0