Drivkrafter

Vad är det man drivs av i livet egentligen? Vad är det som gör att man går upp på morgonen och slänger sig in i en ny dag som man vet inte riktigt kommer att uppfylla den sista efternattens dröm?
Pengar? Tror jag inte.
Ohejdad vana.. kanske men tveksamt.
Tradition... ligger väl något i det men samtidigt så startade ju tradtionen men att man gick upp första gången och då var det knappast någon tradition.

Jag tror det är rädsla. Rädsla är livets drivkraft. Fear is a man´s best friend

Man är rädd för det mesta.
Rädd för att bli kär för man är ännu mer rädd för att bli lämnad.
Rädd för att leva för man är så rädd för att dö.
Rädd för göra något för man är så rädd för att misslyckas
Rädd för att misslyckas men ännu mer rädd för vad andra ska tycka om man misslyckas
Rädd för vad andra ska tycka men ännu mer rädd för vad man ska tycka om sig själv
Rädd för att gå till doktorn för att ens största rädsla är att bli sjuk
Rädd för att bli sjuk men mer rädd för att ligga någon annan till last
Rädd för att skriva blogg för att man är rädd för att det inte ska bli bra och då är man rädd för att andra ska tycka att det inte är bra och vad andra tycker är den största rädslan av dom alla...
Vad hade nu det med att gå upp att göra? Man går upp för att man är rädd att inse hur skönt det är i sängen och därmed bli kvar, för alltid.....
Rädsla uttrycks ofta i "tänk om". Men tänk om.... jag blir lämnad, sjuk, överkörd, misslyckad. Tänk om, "worst case scenario", är en bra skyddsmekanisk, kanske, men inget som ger ett driv. Tänkte skriva framåt men då blev jag rädd att det skulle uppfattas som pretentiöst.... Man vill ju inte vara en messerschmitt...
Men tillbaka till pengar, är inte pengar en drivkraft? För några kanske. Jag är mer rädd för bristen på pengar. Mer rädd för att bli fattig än jag drivs mot rikedom. Pengar är just för mig ingen drivkraft men däremot rädslan för att inte ha några. Där har man ju varit och inte var det så farligt.. inte så kul heller men man överlevde. Det är som när man går på krogen, man tar alltid med sig exakt så mycket pengar som det kommer att gå åt....jaja.
Nu är jag rädd att jag inte har något mer att skriva om ...
Fast... jag är iallafall inte rädd för att flyga.
Nu kom jag på.... Det är nog kraven som gör att man blir rädd. Det överdriva kraven på allt man vill uppnå och få....
All we ever wanted was everything
All we ever got was cold
Get up, eat jelly
Sandwich bars and barbwire
Squash every week into a day

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0