Saker jag behöver...kanske

Visst är det märkligt hur mycket skit man skaffar sig och som man sen inte tror att man kan vara utan? Allt nytt är inte dåligt men mycket skapar onödiga behov och onödig stress. Några exempel.


Mobiltelefoner.
Jobbade i polisens sambandscentral sommaren 79, hände att någon ringde in via komradio och berättade om olyckor. Då sa man "tänk om alla hade något sånt, vad bra det skulle vara". Nu blir väl polis och brandkår nerringda bara det sitter en katt i ett träd.
Just nu har jag två igång, en privat och en för jobbet, plus att jag har ett antal ligger i lådan som jag inte använder. Blir helstressad om jag glömd telefonerna hemma trots att det i princip aldrig ringer någon. Här har man lagt på sig extra stress.


Radio i duschen
Varför ska man ha musik den korta stunden som man duschar? Personligen beror det nog på att jag är rädd för tystnaden. Det ska låta hela tiden. Radion funkade dåligt härom morgonen och då blev jag irriterad. Snacka om onödig stress.


Platt tv
Inte länge sen man hade en 12 tummars i sovrummet och en 28 i vardagsrummet. Nu duger det nätt och jämnt att ha en 40 tummar i sovrummet.  Platt ska den vara också, onekligen rätt praktisk... Tänk om man la ner lika mycket pengar på att göra bättre program som man gör på att köpa ny tv apparat, då kanske vi slapp alla realitysåöpor på tv. Får idol eller matlagningsdeltagarna betalt förresten? Man gör väl vad som helst för att bli lite känd kanske. Skulle väl inte ha något mot att stå i TV och laga mat så man är väl lika som alla andra...


Funktionströjor när man golfar
Nu duger det inte längre att ha vanliga pike tröjor när man spelar golf, nej värsta funktionströjan för närmare tusingen ska det vara. När man började spela tog man vilken pike tröja som helst men det fungerar tydligen inte längre.


GPS
Är det fel på kartor? Visst, dom kan vara lite svåra att vika ihop ibland men i gengäld så tar aldrig batterierna slut och dessutom talar dom inte om för en hur dum man är som kör fel.


Massor av skor
När jag var liten så hade man i princip två par skor; träskor på sommaren, slamkrypare på vintern. Om jag minns rätt så fungerade det bra.
Räknade skorna i garderoben.... sexton par och då räknar jag inte ens två par golfskor, bowlingskor, joggingskor och gympaskor ( alltså skor att ha gympa i). Har närmare tio par sneakers och kommer säkert att köpa några par till under våren. Man har blivit konsumtionsaddict...
Nu orkar jag inte skriva mer om saker man inte behöver. Nu fyra saker som jag absolut behöver och som har förbättrat och förenklat livet...


Google Kalender
Helt otroligt väl fungerade webtjänst som funkar både privat och i jobbet. Lätt att sätta nya rättigheter, lätt att få ut på eventuella hemsidor, den perfekta tjänsten för att hålla koll på familjen


Dropbox
Ännu en nättjänst som fungerar helt makalöst bra. Dela dokument men ändå kunna ha dom offline.


Spotify
Den tredje tjänsten som förändrat livet. Inget mer nedladdande, inget mer fylla hårddisken med massor av musik som man ändå inte spelar.... Nu vet man tom att ens kompisar har rätt pissig musiksmak ( inte alla dock). Jag däremot har väldigt bra musiksmak....



Easypark
Inte en webbtjänst men däremot en telefontjänst. Aldrig mer inte ha småpengar tillgängliga eller inte få kortet att fungera. Aldrig mer lägga in för länge eller oroas sig för att parkeringstiden har gått ut. Kostar 38 kr i månaden men det tjänar man in på att inte lägga i för mycket. Klockrent


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0