Supportsport

Historierna om kontakter med Supportavdelningar är säkert många och ibland rätt tröttsamma men jag tänker iallafall skriva ner min historia.



Torsdag eftermiddag kl 14 började uppkopplingen att trassla, kollar tv och det är samma sak där, efter några omstarter så gav jag upp och ringde supporten. Förrutom att man ska knappa sig fram ett antal gånger så brukar dom faktiskt svara rätt fort, så ock denna gång.


Men.... innan man kommer fram så måste man knappa in personnummer annars kommer man inte vidare.
Första frågan jag får är, som vanligt, "har du något kundnummer?". Vad är då meningen med att knappa in det?
Andra frågan är " vad har du för adress?" borde inte det framgå av kunduppgifterna? Kanske.



Första samtalet: Det är problem i Uppsala ( jo jag vet... vad hade det med uppkopplingen att göra tänkte jag) strömavbrott och vi håller på att försöka laga felet. Borde inte ta så lång tid... OK, rakt besked... " det är iallafall inte ditt fel... denna gång"




Runt fyra är det likadant så jag tänker; lika bra att ringa och kolla hur det går.
Samma historia nu, knappa in, fråga ett och den fråga två
"driftsproblem, nej det tror jag inte...." OK, tänkte jag. då har dom väl fixat problemet men glömt berätta det för min dator eller? "din dator har överstigit max mac ...någonting".



Självklart, det är ju mitt fel. Efter en lång utläggning om att det antagligen är fel på mitt nätverkskort eller något annat så startar han till slut om och då går det igen, dock inte så himla bra.... Hur detta skickade av mac adresser hade uppstått kunde han inte svara på men att det var mitt fel var helt klart.



Nu funkade det faktiskt hela kvällen, lite dålig kräm men ändå. Morgonen därpå, fredag alltså, var det helt dött. TV fastnade på 7.57 och där stod den hela dagen.



Nu började cirkusen igen. Ringer och får tag i något väldigt tekniskt snubbe. Det är nog fel på din gateway, säger killen, för jag har bra kräm in till dig...



"Kan du gå in på bredbandskollen?" är du helt dum, tänkte jag, jag kan ju inte gå in någonstans. Jag ringer alltså för att klaga på att jag inte har någon uppkoppling och du ber mig koppla upp mig för att kolla om jag har någon uppkoppling? säger inget, man vill ju inte stöta sig med supporten...


Kopplar då en dator direkt med kabel in i väggen, samma sak... " du har inte en dator till".... Jo,  det har jag faktiskt... NÄr det blir samma sak med den så vet han inte riktigt vad han ska säga. "Kan du vänta?" återkommer efter 10 minuter med nåt om switchar i noden som inte funkar... OK, kunde han kanske ha sagt tidigare.



Återkommer sen ett par gånger till under dagen. Funkar inte, tv funkar inte, inget funkar.




Lördagmorgon, samma sak, börjar nu ledsna.

Får tag i en hurtig kille som börjar slänga sig med mac adresser och grejer.
"Det är nog kabeln det är fel på...om du" nu försöker jag avbryta med att säga att jag fått kabeln från Bredbandsbolaget men det är helt omöjligt " har en typ treblabla. du ska ha en typ fem, vi levererar bara typ fem" nu, efter ytterligre två försök så hör han vad jag säger... "jag har fått kablen från er" nu lir det tyst,



Kan du koppla datorn direkt i väggen? säger han. Som jag gjorde igår menar du, säger jag, du litar inte på din kollega eller?
Samma rutin igen, kopplar direkt, byter dator... Får någon förklaring om Mac adresser. " jag skriver en felanmälan så får teknikerna titta på detta"... vafan... det gjorde ni ju redan igår.



Ringer sen tillbaka på eftermiddagen igen... "nä, det är driftstörningar i Uppsala. Har det varit sen i torsdags.... ( nä?). Teknikerna har kopplat runt så du har lite lite uppkoppling men inget som duger för att dra igång tvn. Vi skickar ett mess när det är fixat...



OK. det har alltså varit driftsstörningar hela tiden men ändå försöker supporten få det till mitt fel.
Skickar macförfrågningar, fel på nätverkskortet, fel på kabeln, fel på datorn, fel på gatewayen, antagligen fel på mig också. Värst var nog ändå när jag inte kom in på Bredbandskollen och killen bad mig byta browser....



Söndagmorgon var det igång, fortfaranade inte fått något mess om att det är fixat....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0