Böcker

Avslutade precis Patrik Sjöbergs biografi. Länge sen jag köpte en helt nyutkommen bok och dessutom på svenska. Tack adlibris.. 70 spänn billigare än i affären.
Man är ju lite knepig när man börjar på en ny bok när man redan har tre igång. 
Ken Follets Pillar of the Earth ( helt ok, lättläst och intressant om tiden runt första världskriget)
Philip Roth American Pastoral ( väldigt bra men lite svårläst, kräver tid och eftertanke)
Llosa vad den nu heter. ( otroligt bra, ska läsa hans andra också)
Men, jag kunde inte sluta läsa när jag väl börjat. Riktigt bra och intressant. Blivit mycket fokus på sexuellt utnyttjande men det är en liten del. Mest fascinerande är hur otroligt mycket pengar han tjänade och nästan allt svart. Om inkomsterna har ökat inom friidrotten i samma takt som i andra idrotter så måste Holm, Kluft, Kallur och dom andra tjäna väldigt bra. Kanske det som är förklaringen till att dom blir skadade, tävlar för ofta, men ändå försöker gång på gång. Patrik skriver att man inte fick sina startpengar om man inte fick något resultat och det är säkert samma sak nu.
Nu tycker jag ju att idrottsmän ska ha rätt bra betalt men samtidigt så blir man förundrad över att en biljett till fotbollslandslagets matcher kostar över 1000 spänn. Vilken familj har råd med det? Vi betalar ändå en hel del för idrott via skattesedeln men när det blir dags för idrottsfest så är det bara företag som har råd att gå, Ska det verkligen vara så?  OK, det är pengar som styr. Inget att göra något åt kanske.
Märkligt egentligen att man kan bli rik på att hoppa över en ribba eller hoppa långt på tre steg. Inget nytt. Gunder Hägg, sedemera diskad för att han tog emot pengar snacka om hyckleri, gjorde sig en hacka för 60 år sedan så varför inte.
Själv har man inte fått en spänn... Fick ett par bowlingskor för att jag var tävlingsledare en gång men det är allt. Får inte ens styrelsearvode för att sitta i golfklubbens styrelse. Ska nämligen skattas och då kostar det klubben mer än det ger mig. Kan väl tro att det blir svårare att få kompetent folk om man inte får arvode och därmed blir det dyrare men men, svårt att övertyga andra om att man är värd ett arvode...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0