Vad händer?

Läst något av Tranströmer i helgen? Suttit framför brasan och njutit av poesi? Men ni har väl iallafall köpt någon bok av TT? Inte?
Själv fick jag hem Pellecanos senaste vilket säkert inte är god litteratur ( klart att det är) men jag tycker det är mycket mer intressant än introvert poesi om att musiken står mig nära eller att naturen talar till mig ( obs, det gör den inte....den talar inte, naturen består av växter och dom talar inte, dom växer). När fick en deckarförfattare nobelpriset senast, typ aldrig.
Georges Simenon ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Georges_Simenon) hade, enligt uppgift, fått nobelpriset om han inte skrivit böckerna om Kommissarie Maigret ( http://en.wikipedia.org/wiki/Maigret) vilket säger en del om det pretentiösa kultursnobberiet man sysslar med i akademin, undrar om Alfred hade hållit med.
Nu kanske inte Pellecanos är aktuellt för nobel priset ännu men Ellroy borde ha en liten chans iallafall. Fast det kommer förståss inte att hända. Näst år blir det en japan som får det, helt säkert, spelbart tom. Kom ihåg var ni hörde det först.....
Så mycket bättre var riktigt bra i helgen. Mikael Wiehe växer verkligen. Den enda av artisterna som lyssnat på Timbuktu, har alla skivor, sett honom live flera gånger. Dom andra hade tydligen ingen aning... märkligt men man har väl nog med sig själv. Man måste nog vara rätt självcentrerad för att vara artist antar jag. Lyssna på Wiehes utmärkta version av Jag drar.... skitbra, borde bli en hit.. men det lär det inte bli, Wiehe har inga hits. Fast Flickan och Kråkan är riktigt bra. den kunde september göra om istället för trista Eldkvarn låten.
Mikael Wiehe – Jag drar
Mikael Wiehe – Flickan och kråkan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0