Julafton

Julafton är väl enda dagen då man slipper träna eller hur? En dag per år då man slipper dåligt samvete. Fast jag tror att Friskis har ett gympapass idag. nej, julafton ska spenderas i köket, sen är man så trött när det väl är dags att äta att man inte orkar mer än dricka snaps och det blir man ju inte precis piggare av. Perfekt med en tupplur när det är tråkskallen Karl- Bertil på tv, en typisk översittartyp. Ett äkta rasistprogram, inte en neger så långt ögat når. 
 
 
Nuförtiden måste man berätta vad man äter, dricker och skiter så en kort redovisning av julmaten, faktiskt i prioriteringsordning:
 
Gravlax; det är för mig nummer ett, Detta år två varianter. Lime och ingefära gravad som vanligt. Blodapelsinmarinerad i kuber, den verkar dock inte bli så bra, tog inget socker vilket jag nog borde.
 
Janssons frestelse; här är jag lite petig. Börja med att sakta mjuka upp rödlöken i en panna. Det måste vara rödlök. Medan den blir klar så skär man upp potatisen i strimlor, gärna den rödskaliga, maskinskuren Jansson borde förbjudas. När löken är klar häller jag i grädden direkt i stekpannan och sen ansjovisspadet. Får sakta sjuda lite innan jag monterar ihop frestelsen... otroligt gott. 
 
 
 
Sill: tre sorters hemlagad plus en riktigt äcklig Senapssill, det borde också förbjudas... En lime och ingefära med vodka, en lingon sill med rödlök och en gjord på Blossas vanliga julglögg. Vi får se hur det blir.
 
 
 
Strömming; gjorde en ny variant i år. La filerna i en marinad av creme fraiche och senap över natten,stekte dom försiktig, har sen lagd dom i en form och hällt på lite utspädd marinad. Verkar bli bra.
 
Kötbullar; två varianter som vanligt. Svenska och turkiska. Dom sistnämnda gör jag med kebabkrydda, persilja, vitlök,lägger i en form och häller på ICA chili tomater,ska inte täcka helt utan halv köttbullen ( eller köften kanske man ska säga) ska bli stekt, halv kokt.
 
 
Ägghalvor ska det naturligtvis vara. Skinka förståss. I år blir det även honungsglacerade revbensspjäll. Rödbetssallad. Smör, bröd, ost. Grönkål i grädde är också nytt för i år.. tveksamt..
 
 
Glömde. Prinskorv . Svåraste beslutet på hela julen, ska dom kryssas i ändorna eller inte? Enligt mig är det självklart. 
 
 
Nu tror jag att jag fick med allt för dagen. 
 
 
 
Morgondagens repris kommer att även innehålla buffalo vings, räksallad, grillade kronoärtsskockor och vitlöks champinjoner. Svensk tapas ( täppas kanske?) elelr vad man nu ska kalla det. Blir säkert bra. Imorgon blir det även julklappar.
 
 
 
Hela familjen samlad imorgon. Underbart. Märkligt att både mamma och pappa dog på jul. Pappa den 21 dec och mamma på natten till juldagen vilket även min morfar ( som bodde hos oss) gjorde. Så, klarar man bara julen så har man ett år till att leva. jaaaaaa
 
 
Här kommer en utökad jullista. Inte ett djävla bjällerklang så långt örat når, ingen vit jul ( typiskt alkoholisttendenser, dricker hela året men just under jul, då djävlar ska dom vara nyktra), ingen Jöback som förstör julen. För att citera Glasvegas: A snowflake fell and it felt like a kiss... det är jul det.
 
Julen är här, till mycket besvär men ändock så kär
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0