Buss och annat

Hatar verkligen att åka buss. Dyrt och krångligt. Hur vanligt är det att busschaufförer blir rånade egentligen? OK. Ett rån och så förbjuder vi kontanthantering på bussarna. SMS betalning är inte lätt när man glömt sina läsglasögon. Måste finnas bättre sätt att lösa rånrisken. Troligtvis har man snart löst det om priset kommer att fortsätta upp så har ingen råd att åka buss längre. 25 spänn!!! nästa gång blir det taxi, iallafall hem på kvällen. Inte miljövänligt säger ni. Vad är det för miljövänligt med att bussen står och väntar ett par minuter vid varje hållplats för att folk ska fumla med kontokort eller försöka förstå hur man ska betala med telefonen. Själv har jag som regel jobbtelefonen med mig. Undrar vad det kommer att kosta att vidarefakturera de 50 kr jag betalade i helgen? Säkert så mycket att man till slut låter bli och tar taxi, det kommer vi att göra nästa gång iallafall. Kan inte kosta många ören mer.
I Turkiet går bussarna hela tiden, kostar 3,50 att åka med, man kan gå på och av var som helst och dom är ofta rätt fulla. I Uppsala är dom halvtomma, kostar massor att åka med och dessutom är betalningen krånglig. Här krävs det nya idéer det är alldeles klart. Strukturen ser ut som den gjort sen den första bussen gick, som den såg ut när jag var liten med den lilla skillnaden att då hade man en som tog betalt i bak och en som körde ( ja, i fram) och dessutom kostade det 25 öre att åka med ( som barn alltså). Bussen stod aldrig stilla vid hållplatserna som dom gör idag. Då åkte folk buss, nu tar man väl bilen antar jag. Kunde det inte finnas enklare taxibilar som kör från område till område och som plockar upp folk på vägen? Fler idéer?
Nu ska ju bloggen handla om bantning hade jag tänkt fast det kommer väl snarast att handla om misslyckad bantning. Gick inte upp i veckan men gick inte ner heller. Nästan tio kilo kvar att tappa till våren och maratonträningen. KOmmer att bli tufft, lätt att komma in i ett dåligt beteende men svårt att ta sig ur. För mycket vin, för dåliga rutiner... är nog knäckebrödsnarkoman tror jag... finns det något godare en knäckemacka med kaviar? Tror inte det. Dessutom är det för lätt att fixa.
Märks på träningen att man inte riktigt fått endorfinberoendet ännu. Lätt att lägga av och känna efter. Just nu orkar jag inte ens ett helt friskispass vilket är bedrövligt. Kondition är verkligen färskvara. Allt borta över helgerna. Tar väl ett tag att komma tillbaka men nu djäklar. Berlin here we come..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0