Inte bra

Känns inte alls bra med träningen just nu. Som jag skrev häromdagen, motivationen saknas samtidigt som jag tror jag har en förkylning i kroppen. 13 km i går i ett tempo som är lägre än vad jag ska hålla på maran. 
 
 
Tog en lite annorlunda väg denna gång, försöker utvidga sträckan man springer. Ut på fälten runt Uppsala, de hotade fälten runt Uppsala ska jag väl skriva. Märkligt tatt man både ska förtäta innerstan och expandera på fälten runt. Vad blir då kvar av Staden på slätten? För mig är det obegripligt varför folk vill flytta till Uppsala.
 
Alla grönytor snart bebyggda, biltrafiken prioriteras till den milda grad att den betraktas som viktigare än ett kommande världsarv, åldringsvården under all kritik och som grädde på moset en hög kommunalskatt och tom aviserade skattehöjningar. Vad är poängen med att bli en storstad ( definerat som stad med mer än 200.000 innevånare, i Kina hade en sån stad inte ens varit med på kartan) om inte servicen och boendemiljön förbättras? Jag har säkert missat något.
 
 
Man får blunda för problemen och fokuserat på sig själv istället. Jobba, träna, se fram emot helgen... är det verkligen så det ska vara? Tio år till i grottekvarnen sen kan man koncentrera sig på att spela golf, träna, läsa böcker och kanske ta hand om barnbarn, inga dumma framtidsutsikter.
 
 
Hoppas man aldrig blir så gammal att man inte är nyfiken på nyheter längre.Ny musik ( senaste upptäckten Coldcut, inte nya men nya för mig...), nya produkter, nya ställen att resa. 
 
27 procent av alla åldringar ( hur gammal är man när man är åldring?) använder internet. Låter mycket tycker jag men artikelns (http://www.unt.se/uppsala/aldre-utanfor-i-digitalt-samhalle-1802319.aspx längre artikel i papperstidningen) slutsats var att det skapar ett utanförskap. Knepigt när man slänger sig med siffror utan att göra jämförelser. Hur många av alla medborgare är aktiva internetanvändare? Ingen aning men det lär knappast vara 100 procent. Tycker nästan att 27% låter både rätt mycket och rätt imponerande. Man borde ge en padda ( eller tab om vi ska vara produktneutrala) till alla pensionärer. Skulle säkert vara samhällsekonomiskt lönsamt.
 
jaja, många funderar blir det, dags att göra nytta... nej, jag har inte börjat med välgörenhetsarbete, nytta var väl mao att ta i, dags att göra något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0