Skolarbete

Min bonusdotter frågade mig vilken händelse, efter kriget, som påverkat Sverige mest. Dom ska tydligen presentera något i skolan. Såna roliga uppgifter fick aldrig vi... fick väl aldrig några uppgifter där det krävdes att man tänkte själv, allt handlade om att man skulle komma ihåg och upprepa vad läraren sa. Undrar hur jag klarade mig så bra trots mitt urusla minne? Märkligt.
 
Frågan fick mig iallafall att börja fundera...Påverkat sverige var det alltså frågan om, inte största händelse osv. Mordet på Palme tror jag man kan glömma i det sammahanget, har väl knappast påverkat Sverige i någon större utsträckning eller?
VI kom fram till att Euro omröstningen, dvs nejet, var det som påverkat oss mest och då faktiskt positivt men det måste finnas fler.
 
Kärnkraftomröstningen var starten på miljörörelsen och den påverkan det haft på samhället.
Valet av Hammarsköjd som generalsekreterare i FN gav oss, som litet land, en förståelse för att det gick att påverka världen.
Start av tv sändningar 1956... det är nog det största trots allt... var hade vi varit utan tv? antagligen mer ute och hos varandra så det kanske inte enbart var positivt. TV tar för mycket tid men det har onekligen påverkat både oss och resten av världen, antagligen mer än vad internet har hunnit göra ännu. Snart kommer vi väl att skratta åt tv-sändningar, tablåer och inspelningsbara boxar... 
 
Såg samsungs tv som man kan prata med... då är man verkligen ensam. Helt onödigt. Om det fanns en spis som man kunde prata med så vore jag nöjd.. spenderar nästan mer tid framför spisen än framför tv men det är inte skälet... vid spisen har man ofta bägge händerna upptagna och ofta är man kladdig också.... nu lät det som jag gjorde något annat än att laga mat vid spisen men så är det inte...
 
 
Tänk att bara säga "sänk värmen, öka värmen" utan att behöva torka av händerna och försöka hitta knappen på spisen, vore kanon. Fast just nu blir det mest sallad så spisen, vår alldeles nya induktionshäll från Samsung, står rätt oanvänd. Någon som vill köpa vår gamla induktionshäll förresten? Från IKEA, fungerar utmärkt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0